Rekordresultat och ökad investeringstakt för Industrifonden

Industrifonden redovisar ett rekordresultat på 737 miljoner kronor för verksamhetsåret 2010- 2011. Det är en betydande ökning jämfört med föregående års resultat på 156 miljoner kronor och förklaras främst av lyckosamma avyttringar av aktieinnehav i portföljbolag, bland annat i QlikTechnologies Inc. Dessutom ökade investeringarna till 376 (219) miljoner kronor.

Detta framgår av Stiftelsen Industrifondens årsredovisning för verksamhetsåret 1 juli 2010-30 juni 2011. Resultatet på 737 (156) miljoner kr motsvarar en avkastning på eget kapital på 21,7 (5,1) procent, vilket ligger väsentligt över styrelsens avkastningskrav.

Största händelsen under året var försäljningen av fondens innehav i Qlik Technologies Inc, ett snabbväxande mjukvarubolag inom business intelligence, som gav en vinst på 40 gånger investerat kapital. Industrifonden sålde också innehaven i Imdex Ltd, Hammarplast, Illuminate Labs och Transic. Detta bidrog till att Industrifondens intäkter ökade till 1 041 (321) miljoner kronor.

Fondens likvida medel ökade till 2 352 (1 492) miljoner kronor och eget kapital ökade till 3 770 (3 033) miljoner kronor. De administrativa kostnaderna som andel av totala tillgångar minskade.

Under verksamhetsåret investerade fonden totalt 376 (219) miljoner kronor, varav 208 (30) var investeringar i 12 (2) för Industrifonden nya bolag, och 168 (189) var följdinvesteringar i tidigare engagemang.

-          Året kännetecknades av ett exceptionellt överskott och en riktigt bra investeringstakt, säger Industrifondens vd Claes de Neergaard. Vi står nu utomordentligt väl finansiellt rustade med goda möjligheter till nya investeringar i fler svenska tillväxtföretag.

Claes de Neergaard, vd Industrifonden, tel 08 587 919 00
Maria Montgomerie, informationschef Industrifonden, tel 070 649 19 28

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,8 miljarder kr och investeringar i ett 90-tal bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.

Taggar: