Storinvestering i Flexenclosure

Världsbankens finansieringsinstitut IFC gör en storinvestering i svenska Flexenclosure, som erbjuder miljövänliga system för energiförsörjning till telekomindustrin. Bolaget tar in sammanlagt 160 miljoner kronor varav hälften kommer från IFC och hälften från de tidigare ägarna Industrifonden och AP2.

IFC (International Finance Corporation) är en del av Världsbanksgruppen och finansierar projekt inom den privata sektorn världen över. IFC, som är ny investerare i Flexenclosure, investerar 12 miljoner US-dollar, motsvarande 80 miljoner kronor, och de befintliga ägarna Industrifonden och AP2 tillsammans lika mycket.

Kapitalet kommer att användas för att accelerera försäljning och vidareutveckling av Flexenclosures gröna telekom- och IT-lösningar, främst eSite och eCentre.

eSite är en hybridlösning för energiförsörjning av basstationer för mobiltelefoni på platser där tillgången till el från elnät är dålig eller obefintlig, främst i utvecklingsländer. Med eSite kan basstationen drivas med sol, vindenergi och batterier och på så sätt minskar behovet av dieselolja med upp till 90 procent jämfört med traditionella dieseldrivna kraftlösningar.

eCentre är en prefabricerad, fullt utrustad modulär lösning för att inhysa och driva data och telekommunikationsutrustning. eCentre är energieffektiv med låg total ägandekostnad, och är särskilt konstruerad för att vara snabb att installera och helt framtidssäker.

Flexenclosure satsar mycket på forskning och utveckling, och på att bygga upp sin försäljningsorganisation på tillväxtmarknader. Under det senaste året har bolaget öppnat nya kontor i Nigeria, Kenya, Pakistan, Indien, Malaysia och Dubai.

-      Ungefär 800 000 basstationer för mobiltelefoni i utvecklingsländer förlitar sig på dieselgeneratorer för sin elförsörjning. Det är en stor potentiell marknad för Flexenclosures innovativa produkterbjudande. Flexenclosures tillväxtstrategi ligger helt i linje med IFC:s mål att förbättra tillgången på mobiltelefoni för människor på landsbygd i utvecklingsländer, och samtidigt minska de globala utsläppen av växthusgaser, säger Andrew Bartley, Chief Investment Officer for Telekom, Media och Technology. IFC.

-      Med IFC som strategisk investerare får vi tillgång till deras globala kompetens och nätverk, vilket ytterligare stärker vår expansionsstrategi, säger Flexenclosures VD David King.

Industrifonden har varit delägare i Flexenclosure sedan 2007 och ser mycket positivt på att få en global aktör som IFC som medinvesterare.

-      Behovet av effektivare energilösningar för att kunna driva mobila basstationer ökar hela tiden, eftersom utbyggnaden och tillväxten av mobiltelefonin framförallt sker i utvecklingsländer och i områden där infrastrukturen är begränsad. Här är Flexenclosure helt rätt positionerat med lösningar som hjälper kunden att reducera driftskostnaderna avsevärt, säger Tore Tolke, investeringsansvarig på Industrifonden.

För ytterligare information kontakta:

David King, VD, Flexenclosure, tel: 0510-427 000
Tore Tolke, Investeringsansvarig Industrifonden, tel: 0704-243 051

Om Flexenclosure

Flexenclosure (publ.) grundades 1989 och har sin bas i Vara och huvudkontor i Stockholm, samt ytterligare kontor i Kenya, Nigeria, Pakistan, Malaysia, Indien och Förenade Arabemiraten. Kunderna inkluderar globala telekomföretag som Bharti Airtel, MTN, Vodacom och Zain. Se www.flexenclosure.com

Industrifonden investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Vi agerar långsiktigt, oftast i partnerskap med entreprenörer och andra investerare. Fonden har tillgångar på 3,6 miljarder kr och investeringar i 92 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.

Taggar: