Yilmaz Mahshid till Industrifonden

Industrifonden har rekryterat Yilmaz Mahshid som ny affärsanalytiker och investeringsanvarig till affärsområde Life Science. Han kommer närmast från Pareto Securities.

Yilmaz Mahshid, som är 35 år gammal, har en doktorsexamen i biokemi från Karolinska Institutet. Han har också arbetat med läkemedelsutveckling i bioteknikföretag.

De senaste sex åren har Yilmaz arbetat som analytiker av företag inom life science, sedan 2011 på Pareto Securities. Där var han ansvarig för all finansiell och marknadsanalys av bolag inom läkemedel, bioteknik och medicinsk teknik.

- Yilmaz blir en utmärkt förstärkning av vårt team, säger Lennart Hansson, chef för affärsområde Life Science på Industrifonden. Han har en mycket intressant kompetensprofil med erfarenhet från akademisk och industriell forskning och djup insikt i finansbranschen. Nu får vi ökad kunskap och kapacitet att analysera den publika och privata life sciencemarknaden ur ett internationellt perspektiv.

Industrifonden är en av Sveriges mest aktiva investerare inom Life Science. Bland fondens nuvarande innehav märks Index Pharmaceuticals, Pharmalink, RxEye och Trialbee. Exempel på lyckade avyttringar inom Life Science är CellaVision, Carmel Pharma och Bioinvent.

Lennart Hansson, affärsområdeschef Industrifonden, tel 0706-31 00 31

Industrifonden (www.industrifonden.se) är en av Sveriges största investerare i små och medelstora företag med internationell tillväxtpotential. Vi agerar långsiktigt, oftast i partnerskap med entreprenörer och andra investerare. Fonden har tillgångar på 3,8 miljarder kr och investeringar i ca 90 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.