Budskap till Göran Persson inför Putins besök

BUDSKAP TILL GÖRAN PERSSON FRÅN DET EUROPEISKA NÄRINGSLIVET INFÖR MÖTET MELLAN PRESIDENT PUTIN OCH EU:S STATS- OCH REGERINGSCHEFER I STOCKHOLM DEN 23 MARS 2001 Georges Jacobs ordföranden i De europeiska industri- och arbetsgivar- föreningarnas förbund UNICE, där Industriförbundet och SAF är medlemmar, överlämnar i eftermiddag (den 21 mars) tillsammans med de båda vice ordförandena i UNICE Sören Gyll och Anders Scharp, till statsminister Göran Persson följande uttalande inför president Putins möte med de europeiska stats- och regeringscheferna i Stockholm den 23 mars: Förhållandet mellan EU och Ryssland är av största betydelse den ekonomiska och politiska utvecklingen i Europa. Nära och väl fungerande förbindelser med Ryssland är avgörande för säkerhet och stabilitet i Europa. Ryssland har en betydande ekonomisk potential och ett strategisk läge. Ryssland har högutbildad arbetskraft, riklig tillgång på naturresurser och en stor marknad. Det finns därför stora möjligheter att ytterligare utveckla de ekonomiska förbindelserna mellan EU och Ryssland. Det återstår dock många problem att lösa även efter det senaste årets positiva utveckling. Det är därför viktigt att förhållandet mellan Ryssland och EU och dess medlemsstater stärks ytterligare. Det europeiska näringslivet stöder en positiv utveckling av det strategiska partnerskapet mellan EU och Ryssland. Man bör därför fullt ut utnyttja de möjligheter att stärka de ekonomiska förbindelserna som ges i EU:s partnerskaps- och samarbetsavtal med Ryssland. Vi stöder också starkt ett ryskt medlemskap i WTO, vilket är en förutsättning för ett framtida frihandelsavtal mellan EU och Ryssland. För att förverkliga dessa mål bör juridiska och administrativa reformer genomföras i Ryssland för att förbättra näringslivsklimatet och undanröja de många hinder som finns för handel och investeringar. UNICE anser att följande områden bör prioriteras: 1. Allmänt näringslivsklimat Rättssystemet: - Stärkt rättsstatlighet ("Rule of Law") - Förutsägbara, konsekventa och tydliga lagar och föreskrifter, som genomförs i alla delar av Ryssland. - Klar och konsekvent skattelagstiftning inklusive klara och konsekventa avdragsregler. - Anpassning till internationellt vedertagna redovisningsregler. Finanssystemet: - Reform av banksystemet - Bättre möjligheter för kreditfinansiering för mindre- och medelstora företag Offentlig förvaltning: - Förbättrade förvaltningsrutiner och aktiv korruptionsbekämpning - Mer samarbetsvillig attityd från förvaltningen gentemot näringslivet Stärkande av det civila samhället: Stöd till mindre och medelstora företag Regionalt samarbete mellan länderna i Oberoende staters samvälde (OSS) 2. Handel Tullar: - Förutsägbara, enkla och tydliga lagar och procedurer på tullområdet - Lägre tullsatser för många varukategorier, särskilt investeringsvaror Produktstandarder: - Användning av internationellt erkända standarder - Billigare, kortare och icke dubblerade provnings- och certifieringsförfaranden - Längre giltighetstid för certifieringar Avskaffande av olika export- och importrestriktioner och liknande handelashinder, såsom exportskatter, kvantitativa exportrestriktioner och begränsning av antalet tullklareringsställen Möjlighet att verkställa domar vid immaterialrättsintrång Avskaffande av restriktioner vid betalning av importerade varor och tjänster Snabbare procedurer för att omförhandla oförsäkrade exportkreditfordringar 3. Investeringar Bolagslagstiftning - Öppen informationsgivning - Skydd för utländska ägare och minoritetsägare Tillämpning av bestämmelserna om nationell behandling av utländska investerare Möjlighet att säkra skuldbetalning vid konkurs- och utmätningsförfaranden Bättre möjligheter för utländska företag att förvärva mark och fastigheter För att bidra till att förbättra näringslivsklimatet i Ryssland, bör EU inrikta sitt bistånd till Ryssland på att stärka den rättsliga, administrativa och fysiska näringslivet i Ryssland och EU. Samarbetet mellan näringslivsorganisationerna i EU och Ryssland bör stärkas för att underlätta erfarenhetsutbyte och stärka det industriella samarbetet. För ytterligare information kontakta Hans Ekdahl, 783 8058 eller Göran Norén 783 8085 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010321BIT01170/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010321BIT01170/bit0002.pdf