Inre marknaden försvagas av förluster över gränserna

Svenska företag i ny undersökning: Inre marknaden försvagas av förluster över gränserna Åtta av tio företag som bedriver gränsöverskridande verksamhet inom EU, har lidit förluster i en eller flera medlemsstater vid ett eller flera tillfällen. För 96 procent av företagen har det varit omöjligt, eller enbart delvis möjligt, att utjämna dessa förluster mot vinster i andra medlemsstater. Detta har i viss eller stor utsträckning medfört permanenta dubbelbeskattningseffekter och försvagat europeiskt näringslivs konkurrenskraft. Det visar en färsk enkätundersökning bland alla Industriförbundets medlemsföretag, 1086 st, som har fler än 25 anställda. - Problemen med förlustutjämningen och andra bolagsskattehinder måste undanröjas. Annars kommer EU:s inre marknad aldrig att kunna fungera effektivt som en enda marknad. Det säger professor Sven-Olof Lodin som gjort undersökningen. Svårigheterna att skattemässigt få utjämna förluster i en EU-stat mot vinster i en annan medlemsstat har av många ansetts som ett allvarligt skattehinder för gränsöverskridande verksamhet inom den inre marknaden. Man har emellertid inte haft några klara uppgifter om förlustfrekvensen. - Nu har vi svart på vitt genom Industriförbundets enkät till företagen - och den bekräftar den allmänna uppfattning om problemen med förlustutjämning som sedan länge rått inom näringslivet, fortsätter Sven- Olof Lodin. - Om EU:s stats- och regeringschefer menat allvar med sin högtidliga deklaration vid toppmötet i Lissabon i april i år, att EU inom en tioårsperiod ska utvecklas till världens mest framgångsrika och dynamiska region, är undanröjandet av förlustutjämningsproblemen och andra allvarliga bolagsskattehinder för gränsöverskridande verksamhet inom EU en nödvändighet. - Annars kommer EU:s inre marknad aldrig att kunna fungera effektivt som en enda marknad, avslutar Sven-Olof Lodin. Enkäten genomfördes under oktober-november i år. Den skickades ut till alla medlemsföretag med mer än 25 anställda, i allt 1086 företag . 706 företag, eller 65 %, besvarade enkäten. Härav hade 216 företag verksamhet också i andra EU-länder. Kontaktpersoner: Sven-Olof Lodin, 08-783 84 70, 070-594 82 10 Enkätresultaten finns på både svenska och engelska på www.industriforbundet.se under Skatter i Biblioteket. Där finns också mer utförliga kommentarer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/19/20001219BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/19/20001219BIT00230/bit0002.pdf