Ny konjunkturprognos presenterad idag: Skåne bland de främsta i länens efterfrågeliga Skåne befäster sin tredjeplats bland de län i landet som har det bästa efterfrågeläget i ekonomin. Medan ledande Stockholm har backat något, har både tvåan Halland och den tättföljande trean Skåne kunnat notera en förbättrad efterfrågan under året. Det fjärde länet från toppen, Uppsala, ligger klart efter de tre topplänen. Det visar den så kallade länsindikatorn, som Industriförbundet publicerar idag tisdag. Vid en presskonferens i Börshuset i Malmö på tisdagen presenterade Industriförbundets konjunkturekonomer sin så kallade länsindikator som visar hur Sveriges 21 län förhåller sig till varandra med tanke på efterfrågeläget. Det skedde i samband med en presentation av Industriförbundets tredje konjunkturprognos för Skåne. Prognosen visar bland annat att... ...det ekonomiska läget ser starkt ut i de flesta industribranscher i Skåne. De starkt positiva förväntningar som företagen hade i vårens undersökning har i stort sett infriats, utom för tjänsteföretagen. Industriföretagen räknar med att det goda läget kommer att fortsätta, men väntar sig inte något större uppsving. ...den relativt ljusa bild, som företagen målar upp i Industriförbundets enkät, beror till stor del på att det ekonomiska läget i Sverige och i världen är ljust, trots att det syns en del mörka moln vid horisonten. Dessutom kan de skånska företagen ha fördel av Öresundsbron. De viktiga marknaderna i Europa har kommit närmare. ...orderingången från exportmarknaderna är relativt god. En tredjedel av företagen uppger att de har större orderingång nu än i våras. En lika stor andel räknar med fortsatt ökande orderingång under det närmaste halvåret. ...orderingången är i stort sett lika god från hemmamarknaden. Orderstocken har förbättrats från våren, men fortfarande tycker många företag att den är för liten, framför allt företag inom livsmedels- och kemibranscherna. ...företagen i Skåne räknar med att anställa fler personer under det närmaste halvåret. Cirka 25 procent av företagen räknar med att nyanställa under det närmaste halvåret. Samtidigt räknar 16 procent av företagen med att minska antalet anställda. Det innebär att strukturomvandlingen kommer att fortsätta. Betydelsen av en väl fungerande arbetsmarknad är minst lika viktig när läget är bra för företagen som när det är dåligt. I annat fall kan en fortsatt expansion komma av sig. ...vart femte industriföretag har brist på yrkesarbetare och vart fjärde har brist på tekniska tjänstemän (ingenjörer m fl). Brist på arbetskraft är det viktigaste hindret för fortsatt expansion för 12 procent av företagen. För att industrin i Skåne skall kunna fortsätta sin marsch framåt, och till fullo utnyttja de fördelar som Öresundsbron har gett dem, måste sådana hinder undanröjas. ...ett annat viktigt hinder för fortsatt expansion är brist på teknisk kapacitet, alltså maskiner och anläggningar. Det är det viktigaste hindret för 15 procent av industriföretagen. Samtidigt kör vart tredje företag för fullt. Det innebär att företagen har ett investeringsbehov, som måste finansieras. Kontaktpersoner: Industriförbundet Malmökontoret: Eleni Cronström 040 - 690 24 36, 0705 - 68 01 01. Konjunkturekonomerna Göran Wikner, 08-783 80 28, 070 - 833 65 16, Fredrik Isaksson 08-783 80 54, 070- 568 80 54 Prognosen, inklusive länsindikatorn, finns att hämta i sin helhet på www.industriforbundet.se. Klicka på konjunkturen i högerspalten! ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/12/20001212BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/12/20001212BIT00420/bit0002.pdf