Nytt förslag till beslut om Sveriges infrastruktur

Report this content

Brev till regeringen: Nytt förslag till beslut om Sveriges infrastruktur I många fall är det den som är mest högljudd och övertygande som "vinner" kampen om investeringsmedlen framför andra. Det saknas ett ekonomiskt ansvarstagande, eftersom en regional lobby i alla lägen är "vinnare" om man lyckas prata till sig investeringsmedel. Lobbying är en ofrånkomlig del av vårt politiska system - men det vore önskvärt om de som på regional och lokal nivå driver vissa infrastrukturfrågor också tog ett ekonomiskt ansvar för sina beslut i dessa frågor och inte bara tänkte på den egna regionens vinster. Det skriver Industriförbundet och Transportindustriförbundet i ett brev till regeringen, där de båda organisationerna framför sina synpunkter på infrastrukturen och hur de pengar används som är budgeterade för Sveriges infrastruktur. Brevet innehåller inte bara kritik av den nuvarande situationen, utan innehåller också förslag till hur beslutsordningen för infrastrukturen skulle kunna bli bättre för alla parter. - Den avreglering och avbyråkratisering som sedan lång tid präglar transportmarknaden måste fullföljas för den tekniska transportinfrastrukturen. - Vårt förslag till regeringen innebär en marknadsorienterad beslutsordning, där planeringen decentraliseras och prioriteringarna sker utifrån ett konkret ekonomiskt ansvar. Förslaget måste dock vidareutvecklas i ett nästa steg. Det säger Freddy Sandahl, som är VD i Transportindustriföreningen. Förslaget består bland annat i förslag till en förenklad budgetering för riksdag och regering med beslut som i huvudsak gäller anslagsramar samt fokus på strategiska och principiella frågor. Det innehåller också ett förslag till ett mera verklighetsnära fördelning av ansvar och roller i infrastrukturfrågorna. - Hittillsvarande erfarenheter ger fog för påståendet att en centralt bestämd och samordnad planperiod inte behövs. En stor ryckighet har hittills präglat investeringsutvecklingen, trots befintliga långtidsplaner, säger Lars Hallsten, Industriförundets expert på frågor om infrastruktur. Kontaktpersoner: Lars Hallsten Industriförbundet: 08-783 80 42, 070-568 80 42 Brevet, "Beslutsordning för infrastruktur" finns att hämta på vår hemsida, www.industriforbundet.se . Sök under transporter i biblioteket! ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/14/20001214BIT01160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/14/20001214BIT01160/bit0002.pdf