Riskerar Sverige en kompetensdränering?

Report this content

Oro över utflyttning Tre fjärdedelar av studenterna inom teknik och vetenskap kan tänka sig att arbeta utomlands efter studierna. Svenska folket känner också en oro över att högutbildade lämnar landet. Det framkommer i en opinionsundersökning där ett representativt urval av svenska folket - över 1000 personer - tillfrågats om sin syn på att allt fler arbetar utomlands. Var fjärde anser vidare att åtgärder bör vidtas för att motverka utflyttningen av akademiker. Undersökningen som har gjorts av FSI ( Forskningsgruppen för Samhälls- och Informationsstudier) redovisas i en ny skrift av Pensionsforum, Industriförbundet och Saco. Rapporten med titeln " Riskerar Sverige en kompetensdränering? Om utlandsarbete och rörlighet bland unga akademiker" har gjorts för att belysa unga välutbildade människors syn på att arbeta utomlands och vilka för/nackdelar som de ser med att stanna i Sverige. Syften med rapporten är att lyfta fram frågeställningarna om vilka följder det blir för Sverige om allt fler välutbildade med spetskompetens väljer att lämna landet och om vi inte får en inflyttning av högutbildade med rätt kompetens? En direkt effekt blir att skatteunderlaget minskar vilket försämrar såväl framtida pensioner, välfärden och ekonomin i dess helhet. I rapporten redovisas resultaten av så kallade fokusgruppsintervjuer eller djupare intervjuer med bland andra snart utexaminerade studenter vid KTH och Handelshögskolan i Stockholm. I intervjuerna framkommer att det anses nästan vara en självklarhet att arbeta utomlands när man satsat på en akademisk utbildning. Det är inte för man ogillar Sverige utan för att skaffa sig meriter och utvecklas som människa. Men det som lockar är också högre löner och lägre skatter. " Man får mer i plånboken. Det behövs efter studierna. Kompisarna som jobbar utomlands tjänar mycket mer än om de skulle jobba i Sverige" Ansvarig för rapporten är statsvetaren Tommy Möller, docent och vice ordförande i Pensionsforum: - Tendensen är tydlig att allt fler är beredda att arbeta och bosätta sig i något annat land. Vad som framgår vidare av intervjuerna är att svenska samhället måste förändras när det gäller att premiera utbildning och hårt arbete. Om det inte sker kommer motivationen att stanna kvar utomlands att vara hög. Anders Lönnberg , vd Saco: -Rapporten och intervjuerna bekräftar vår uppfattning att utbildning och förkovran i Sverige måste löna sig bättre än i dag. Vi måste också påbörja en arbetskraftsinvandring av kvalificerad personal. Camilla Modéer, FoU-chef Industriförbundet: Det stora problemet för företag i Sverige är bristen på kompetens. Vi måste nu göra Sverige attraktivt för utländsk kompetens. Vi behöver helt enkelt - en brain-gain. Kontaktpersoner: Ann Lindgren 070-583 50 28 Tommy Möller:070- 712 34 34 Anders Lönnberg: 08- 613 48 20 Camilla Modéer: 08- 783 80 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/18/20010118BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/18/20010118BIT00240/bit0002.pdf