Sveriges största entreprenörstävling avgörs i Almedalen

Report this content

Visby förvandlas till Sveriges Silicon Valley under Almedalsveckan. Under två dagar flyttar 50 av Sveriges mest innovativa framtidsbolag in i Industriområdet. Årets startupbolag och Årets tillväxtbolag 2016 ska utses i Serendipity Challenge.

Tävlingen arrangeras av Serendipity tillsammans med Industrin tar matchen och riktar sig till entreprenörsledda bolag som bygger på en unik innovation eller affärsidé med potential att kommersialisera produkter eller tjänster på den globala marknaden. Vinnarna i respektive kategori får ett tillväxtpaket till ett värde av 200 000 kr och en plats på vinnardelegationen till Silicon Valley, San Fransisco. Tävlingen är öppen för bolag från hela Sverige och alla branscher. Anmälan öppnar den 26 april.

”Sverige har ett brett spektra av exceptionella bolag vars innovationer och affärsidéer har enorm potential. I en tävling av den här karaktären får de dels möjlighet att utmärka och presentera sig inför entreprenörer och investerare som har gjort en liknande resa, dels visa upp sig på Sveriges största och viktigaste arena för politik, industri och samhälle,” säger Saeid Esmaeilzadeh, serieentreprenör och juryordförande i Serendipity Challenge.

Av alla inkommande bidrag i tävlingen väljer en expertpanel ut 50 bolag som tar sig till finaldagarna under Almedalsveckan. 24 av bolagen kommer att få pitcha inför en jury bestående av välrenommerade investerare, entreprenörer och innovationsexperter och på tisdag eftermiddag den 5 juli koras ”Årets startupbolag” respektive ”Årets tillväxtbolag”.

”Innovationer bygger Sverige. Målet med Serendipity Challenge är att fler svenska entreprenörer ska få möjlighet att växa och bidra till mer jobb och välfärd,” säger Magnus Huss, förbundsdirektör IKEM och talesperson för Industrin tar matchen.

För mer information kontakta:
Omid Ekhlasi, tävlingschef, Serendipity Challenge

omid@sdip.se

Anna Lööf, Teknikföretagen, Industrin tar matchen
+46 725 232 580

När? 4-6 juli
Var? Industriområdet, St:Hansgatan/Trappgränd, Visby

FAKTA:

Om Serendipity
Serendipity är ”House of Technologies - Home of Entrepreneurs” med teknikbolag sprungna ur forskning inom bland annat, clean-tech, life science, materialteknik och medicinteknik. Idag anställer gruppen fler än 1000 medarbetare.

www.sdip.se

Om Industrin tar matchen
Industrin tar matchen vill tydliggöra industrins betydelse för den svenska välfärden. Bakom initiativet står 13 industriorganisationer.

www.industrintarmatchen.se

Om Serendipity Challenge

Serendipity Challenge är Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag. Tävlingen riktar sig till bolag som bygger på en unik innovation eller affärsidé med potential att kommersialisera produkter eller tjänster på den globala marknaden. Utöver tävlingen kommer 50 bolag ställa ut i Industriområdet – här kan Almedalsbesökare träffa entreprenörerna samt känna och klämma på framtidens teknologier, produkter och tjänster.

www.serendipitychallenge.se