Påminnelse: Pressträff och presentation av Industrins ekonomiska råds rapport

Report this content

Press och media hälsas välkomna att närvara vid en pressträff, och om så önskas, efterföljande seminarium om Industrins ekonomiska råds nya rapport. Rapporten handlar bland annat om den svenska industrins betydelse för mindre regioner, klimatutmaningarna samt internationella riskbilder för svensk industri.

Morgonen inleds med pressträff och en kortare presentation av rapporten. Därefter kommer ett längre seminarium att hållas utifrån rapporten.

Rapporten, som är skriven av Industrins ekonomiska råd (IER), behandlar flera områden. Rapporten inleder med att ta upp industrins betydelse för Sveriges regioner för att fortsätta med att ta upp internationella risker som protektionism och Kinas statsinterventionism. Vi tar också upp riskerna för industrin och den svenska ekonomin av en sättning på bostadsmarknaden. Ett kapitel tar upp klimatutmaningarna och industrins betydelse för att klara av dessa och rapporten avslutas med ett kapitel om den svenska industrins omställningsförmåga i ett internationellt perspektiv.

IER utses av Industriavtalets parter och består av fristående ekonomer. IERs uppgift är att ta fram rapporter och utlåtanden på uppdrag av parterna. Ledamöter i IER är:

• Mauro Gozzo, VD Mauro Gozzo Consulting AB, (ordförande)
  • Ola Bergström, professor, Göteborgs Universitet
  • Anna Breman, chefekonom Swedbank
  • Juhana Vartiainen, politices doktor, riksdagsledamot i Finland

Tid för pressträff:  måndagen den 8 oktober kl. 9.00 - 9.45

Tid för seminarium: måndagen den 8 oktober kl. 10.00 - 12.00

Plats:  World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Lokal: New York

Anmälan till seminariet: sara.andreasson@fikansli.se, senast idag, fredag 5 oktober

Presskontakt:
Jesper Pettersson, IF Metall, 0720-58 37 30