Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2008

Värdeutveckling

* Den 31 juli 2008 var substansvärdet 101 Kr per aktie, en minskning med 26% inklusive återinvesterad utdelning sedan årsskiftet. Den 30 juni 2008 var substansvärdet 108 Kr per aktie.

* Totalavkastningen för A-aktien var -20% under årets sju första månader.

* Koncernens resultat per aktie för första halvåret 2008 uppgick till -29,01 Kr/aktie (34,16 Kr/aktie).

* Under första halvåret förvärvades A-aktier i Volvo för 1,2 Mdkr varefter Industrivärdens ägarandel uppgår till 6,9 % av röstetalet. Förvärven har finansierats genom aktieförsäljningar.

Väsentliga händelser i innehavsbolagen

* SSABs försäljning av IPSCOs rörverksamhet genomförd varvid SSABs skuldsättningsgrad minskat från 150% till 42%.

* Sandvik vidtar ytterligare åtgärder i syfte att förbättra lönsamheten inom Sandvik Materials Technology.

* SCAs försäljning av sin brittiska wellpappverksamhet ökar lönsamheten och stärker bolagets fokus mot produkter med högre förädlingsvärde.

Långsiktig avkastning

* Under den senaste tioårsperioden har totalavkastningen för A-aktien årligen i genomsnitt överstigit avkastningsindex med 1 procentenhet.

VD:s kommentar

Under årets första sju månader har oron för konjunkturutvecklingen vuxit sig allt starkare. Den internationella kreditkrisen har fortsatt och lär så göra intill dess att det finns tydliga tecken på att den amerikanska bostadsmarknaden har bottnat. Samtidigt har kraftigt ökade priser på olja, råvaror och jordbruksprodukter drivit på inflationsförväntningarna i västvärlden. Detta i en tid med allt fler tecken på en tydlig konjunkturavmattning. I takt med det kraftigt stigande oljepriset och höjda räntor har oron för stagflation tilltagit. Personligen tror jag inte att läget är riktigt så dystert som det kan verka - men vi kommer att få se en minskning av den globala tillväxttakten. Frågan är hur kraftig denna minskning blir.

Aktiemarknaderna i västvärlden har reagerat kraftfullt på denna oro. Sällan har väl riskpremien för att äga aktier varit så stor som nu. Det avspeglas även i det faktum att bolag som rapporterar en utveckling bättre än förväntat och med positiva prognoser, drabbas av kursfall vid rapporteringstillfället. Oron och därmed volatiliteten på aktiemarknaden lär bestå till dess att konjunkturscenariot klarnar.

De av våra innehavsbolag som är exponerade mot den infrastrukturutveckling som sker i tillväxtområden som Asien, Sydamerika och Östeuropa, ser en fortsatt god efterfrågan. De bolag som är mer exponerade mot konsumentprodukter ser däremot en vikande efterfrågebild. Sammantaget är företagens beskrivning av den framtida efterfrågan mer positiv än den bild som marknaden ger uttryck för.

Under perioden januari till juli minskade Industrivärdens substansvärde inklusive återlagd utdelning med 13,9 Mdkr eller 26 procent vilket var 8 procentenheter sämre än avkastningsindex. Utvecklingen beror på att flera av våra innehavsbolag haft en sämre kursutveckling än börsen hittills i år. Samtidigt kan vi konstatera att vid nuvarande kurser kommer den förväntade direktavkastningen för vår portfölj att bli hög. Under perioden hade Industrivärdenaktien en negativ totalavkastning, -20 procent för A-aktien respektive -22 procent för C-aktien jämfört med -18 procent för avkastningsindex.

Under årets första sju månader har vi köpt A-aktier i Volvo för 1,2 Mdkr och sålt A-aktier i SSAB för 0,8 Mdkr. Affärerna är ett bra exempel på hur vi löpande gör smärre förändringar i vår portfölj och därmed kan stärka våra positioner i innehavsbolag.

Genom årets ytterligare förvärv av aktier i Volvo uppgår vårt ägande nu till knappt 7 procent av röstetalet i bolaget. Det är min övertygelse att bolaget utifrån sina ledande positioner och etablerade stordriftsfördelar har goda möjligheter till en fortsatt lönsam tillväxt.

För närvarande pågår en debatt om huruvida ägare till olika aktieslag ska ha rätt till samma pris per aktie i budsituationer. Vissa hävdar att rösträtten saknar värde när någon lägger bud på ett företag och att marknadens prissättning därför bör sättas ur spel. Vi och många andra A-aktieägare delar inte denna uppfattning. Aktieslag med olika rösträtt handlas ju till olika priser. Att bortse från detta vid ett bud synes vara ett märkligt ifrågasättande av marknadens rätt och förmåga att prissätta olika varor till olika värden. I dagens regelverk finns utrymmet att uppnå just detta. Det är sedan en helt annan sak att de flesta bud hamnar på samma pris, alternativt samma premium uttryckt i procent, för de olika aktieslagen. Det är då marknaden som bestämt prissättningen och inte regelverket.

Under fjolåret och det första halvåret 2008 har Industrivärden haft en god tillströmning av nya aktieägare. I tider som dessa med stor turbulens är det viktigt att se till fundamenta. Industrivärden har en portfölj med välskötta innehavsbolag som är välpositionerade på sina respektive marknader. Den historiska lönsamhets- och tillväxtutveckling vi sett i dessa bolag finns det all anledning att förvänta sig även i framtiden. Jag ser det därför som ett gott tecken att allt fler investerare ser styrkan i vår investeringsfilosofi och den goda utveckling det givit våra aktieägare över tiden.