Delårsrapport 1 januari – 30 september 2008

Värdeutveckling

* Den 30 oktober 2008 var substansvärdet 64 Kr per aktie, en minskning med 53% inklusive återinvesterad utdelning sedan årsskiftet. Den 30 september 2008 var substansvärdet 87 Kr per aktie.
* Totalavkastningen för A-aktien var -47% under årets tio första månader.
* Koncernens resultat per aktie för de första nio månaderna 2008 uppgick till -48,81 Kr/aktie (26,14 Kr/aktie).

Långsiktig avkastnin

* Under den senaste tioårsperioden har totalavkastningen för A-aktien årligen i genomsnitt överstigit avkastningsindex med en
procentenhet.

VD:s kommentar

Den kris på världens kreditmarknader som pågått under mer än ett år förstärktes ytterligare under det tredje kvartalet. Efter det att den amerikanska investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs den 15 september tilltog stormen ytterligare. Under de sista veckorna i september och i början av oktober stod de globala kreditmarknaderna i det närmaste stilla med påtagliga effekter för företagens och hushållens investeringsplaner samt för konsumtionen. Det finns en insikt att ett flertal strukturella problem måste lösas och jag välkomnar de mycket kraftfulla initiativ som tagits av centralbanker och regeringar runt om i världen för att få igång interbankmarknaden vilken utgör själva navet i kreditsystemet. De så kallande spreadarna på upplåning är på väg ner och det finns idag tecken på att marknaderna börjar fungera, men det är fortfarande långt kvar till normalt fungerande marknader. Oron för återverkningar av finanskrisen på den reala ekonomin är nu en realitet med märkbara effekter. Frågan är hur djup och långvarig lågkonjunkturen kommer att bli. Under perioder med stor osäkerhet är det dock viktigt att behålla perspektivet. Världen har upplevt flera svåra kriser tidigare och tids nog kommer världsekonomin, och därmed även börserna, att vända sin negativa utveckling.

Alla aktiemarknader har reagerat negativt på den stora osäkerhet som nu råder. En av de mest drabbade börserna är den svenska. Industrivärdens affärsidé är att vara en långsiktig aktiv ägare av noterade bolag. Därför har den rådande turbulensen drabbat utvecklingen av vårt substansvärde. Under årets första tio månader har vårt substansvärde minskat med 30 Mdkr till 25 Mdkr, en nedgång med 55 procent sedan årsskiftet. Under årets första tio månader var totalavkastningen för A- och C- aktien -47 respektive -48 procent att jämföra med -39 procent för totalavkastningsindex. I våra större innehavsbolag har aktiekurserna fallit kraftigt under den senaste tolvmånadersperioden. Vinstnivåerna är överlag fortfarande goda om än vikande.

Den 30 oktober uppgick Industrivärdens skuldsättningsgrad till 30,0 procent. Under året har skulden minskats på marginalen men det är nämnaren, värdet på våra aktieinnehav, som gått ned med hela 30 Mdkr till 35 Mdkr. Vi har låst våra räntor till i genomsnitt 4,7 procent, nivåer som vida understiger aktieportföljens direktavkastning om cirka 10 procent vid oförändrade utdelningar. Under 2008 har vi ett positivt kassaflöde, före aktieköp netto, om 0,5 Mdkr efter det att vi betalt utdelning, räntor och omkostnader. Våra lån är i genomsnitt 5-åriga. Sammantaget har vi således en god kontroll över vår finansiella situation även på sikt.

Den gångna tiomånadersperioden har vi varit restriktiva vad avser förändringar i aktieportföljen. Vi har dock viktat upp vårt innehav i Volvo och äger nu 7,5 procent av röstetalet och 3,0 procent av kapitalet. Uppviktningen i Volvo har finansierats genom omviktningar i portföljen.

Vårt fokus är nu att tillse att de bolag som vi är aktiv ägare i kan hantera lågkonjunkturen och det svåra läget på kreditmarknaderna. Det som verkligen ger utslag över tiden är väl definierade och genomförda strategier, goda marknadspositioner och duktiga företagsledningar. I dessa avseenden känner jag tillförsikt vad avser kvaliteten på våra innehavsbolag.