Industrivärden avyttrar dotterbolaget Isaberg Rapid

Industrivärden har tecknat avtal om att avyttra sitt sista helägda rörelsedrivande dotterbolag Isaberg Rapid till private equitybolaget Segulah. Köparen beräknas tillträda bolaget under januari 2007. I och med försäljningen har Industrivärden uppnått sin målsättning att endast arbeta som aktiv ägare i en portfölj av stora och medelstora marknadsnoterade nordiska bolag. Försäljningslikviden uppgår till drygt 500 miljoner kronor och genererar en realisationsvinst på knappt 100 miljoner kronor.

Isaberg Rapid har varit ett helägt dotterbolag till Industrivärden sedan 1992. Under den gångna femtonårsperioden har Industrivärden varit med och utvecklat Isaberg Rapid till att bli en global aktör inom kontors- och verktygshäftning. Isaberg Rapid är idag Europas ledande företag inom klammerhäftning och har försäljning i 140 länder. Under Industri-värdens ägarskap har omsättningen ökat från cirka 300 mkr till idag cirka 1 miljard kro-nor.

I en kommentar till affären säger Industrivärdens VD Anders Nyrén: ”Isaberg Rapid är idag positionerat som en ledande tillverkare inom klammerhäftning. Ökad priskonkurrens och förändrade distributionsmönster ställer dock stora krav på förändringar. Efter att ha genomfört kraftfulla struktur- och effektiviseringsåtgärder uppvisar Isaberg Rapid åter god vinsttillväxt. Mot denna bakgrund och det faktum att Industrivärdens strategi är att arbeta med aktivt ägande i en transparent och koncentrerad aktieportfölj av stora och medelstora marknadsnoterade nordiska bolag säljer vi nu vårt enda kvarvarande rörelse-drivande dotterbolag”.

Affären är villkorad av konkurrensmyndigheters godkännande.

Stockholm den 13 december 2006

AB INDUSTRIVÄRDEN (publ)

För ytterligare information, kontakta:
Industrivärdens VD Anders Nyrén, tel. 08-666 64 00
Industrivärdens vice VD Bengt Kjell, tel. 08-666 64 00