• Industrivärden/

Regeringsrätten bifaller Industrivärdens överklagande av Kammarrättens skattedom – reserveringar om 219 mkr upplöses

Informationen är sådan som AB Industrivärden (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Lämnades för offentliggörande den 7 november 2007 klockan 17:40.

Regeringsrätten har genom dom den 6 november 2007 bifallit Industrivärdens överklagande av dom i Kammarrätten 2004 avseende ifrågasatt avdragsrätt för erlagd ränta under inkomståren 1995–1998 i holdingbolag som ägdes av och senare fusionerades med Industrivärden. Domen innebär att avdrag medges för räntekostnader som hade minskat skatten i holdingbolagen med sammanlagt 165 mkr.

Regeringsrättens friande dom medför att Industrivärden kan upplösa tidigare reserverad skatteskuld med 165 mkr samt beräknad respitränta med 54 mkr. De upplösta reserveringarna motsvarar tillsammans cirka 0,55 kronor per aktie.

Bakgrunden i ärendet är följande. Skattemyndigheten yrkade 2001 att avdragsrätt för erlagd ränta i holdingbolag inte skulle medges med tillämpning av lagen mot skatteflykt. Länsrätten avslog Skattemyndighetens yrkande genom dom 2002. Skattemyndigheten överklagade till Kammarrätten som biföll överklagandet genom dom 2004 med stöd av lagen mot skatteflykt. Industrivärden överklagade Kammarrättens dom till Regeringsrätten och anförde i sin inlaga till Regeringsrätten att Kammarrättens tillämpning av lagen mot skatteflykt inte var rättsligt grundad.

Information i ärendet har löpande redovisats i Industrivärdens årsredovisningar för åren 2002 – 2006. Se not 13 åren 2002 – 2005 samt not 10 år 2006.

Stockholm den 7 november 2007

AB INDUSTRIVÄRDEN (publ)

För ytterligare information kontakta: Carl-Olof By, vice verkställande direktör, tel 08-666 64 00