Delårsrapport 1 Januari-30 Juni 2010

1 JANUARI – 30 Juni 2010 (JÄMFÖRT MED SAMMA PERIOD FÖREGÅENDE ÅR)

• Nettoomsättningen för perioden minskade med 2 procent till 3 249 (3 320) mkr. För jämförbara enheter minskade nettoomsättningen med 5 procent.
  • Rörelseresultat före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar (EBITA) ökade med 11 procent till 335 (303) mkr och EBITA-marginalen uppgick till 10,3 (9,1) procent.
  • Resultat efter skatt ökade med 18 procent till 201 (171) mkr.
  • Resultat per aktie uppgick för perioden till 5,03 (4,28) kr.

ANDRA KVARTALET 2010 (JÄMFÖRT MED SAMMA PERIOD FÖREGÅENDE ÅR)

• Nettoomsättningen under andra kvartalet ökade med 8 procent till 1 722 (1 589) mkr. För jämförbara enheter uppgick ökningen till 5 procent.
  • Rörelseresultat före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar (EBITA) ökade med 35 procent till 191 (142) mkr och EBITA-marginalen uppgick till 11,1 (8,9) procent.
  • Resultat efter skatt ökade med 51 procent till 115 (76) mkr.
  • Resultat per aktie uppgick för kvartalet till 2,88 (1,90) kr.

För ytterligare information vänligen kontakta: Johnny Alvarsson, Verkställande direktör, telefon +46 70 589 17 95.

Indutrade marknadsför och säljer komponenter, system och tjänster med högt teknikinnehåll till industrin inom utvalda nischer. Koncernen skapar värde åt sina kunder genom att strukturera värdekedjan och effektivisera kundernas användning av tekniska komponenter och system. För koncernens leverantörer skapas värde genom att de erbjuds en effektiv försäljningsorganisation med hög teknisk kompetens samt upparbetade kundrelationer. Indutrades verksamhet kännetecknas bland annat av: • Tekniskt avancerade produkter för repetitiva behov. • Tillväxt genom en strukturerad och väl beprövad förvärvsstrategi. • Decentraliserad organisation präglad av entreprenörskap. Koncernen är uppdelad i fyra affärsområden: Engineering & Equipment, Flow Technology, Industrial Components och Special Products. Indutrade är noterat på Nasdaq OMX Stockholm.