Delårsrapport 1 januari-30 september 2012

1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2012

• Nettoomsättningen ökade med 5 procent till 6 117 (5 836) mkr. För jämförbara enheter uppgick ökningen till 2 procent.
  • Rörelseresultat före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar hänförliga till förvärv (EBITA) minskade med 3 procent till 645 (666) mkr och EBITA-marginalen uppgick till 10,5 (11,4) procent.
  • Resultat efter skatt minskade med 2 procent till 376 (385) mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 9,40 (9,63) kr.

TREDJE KVARTALET 2012

• Nettoomsättningen under tredje kvartalet minskade med 1 procent till 1 988 (2 005) mkr. För jämförbara enheter uppgick minskningen till 2 procent.
  • Rörelseresultat före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar hänförliga till förvärv (EBITA) minskade med 11 procent till 219 (245) mkr och EBITA-marginalen uppgick till 11,0 (12,2) procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 127 (145) mkr.
  • Resultat per aktie uppgick

VD KOMMENTAR

Marknadsläget präglas fortsatt av stor osäkerhet och orderingången svänger kraftigt mellan månaderna. Generellt är det en avmattning inom de flesta marknadssegmenten, men det finns positiva undantag från den allmänna utvecklingen. Ett sådant område är den internationella energisektorn som fortsätter på en hög nivå. Ett annat är den under början av 2011 förvärvade koncernen i Schweiz som fortsatt utvecklas positivt.

Kvartalet
Orderingången under kvartalet uppgick till 1 832 (2 008) mkr. Justerat för valutaförändringar motsvarade det en nedgång med 4 procent. Av våra affärsområden var det endast Industrial Components som nådde en högre orderingång än motsvarande period föregående år. Ökningen förklaras av tillskott från förvärv och endast begränsade negativa valutaomräkningseffekter.

Kvartalets omsättning blev 1 988 (2 005) mkr. Valutajusterat är faktureringen marginellt högre än 2011. Den starka svenska kronan har haft en påtaglig negativ effekt på koncernens omsättning och resultat under kvartalet.

Affärsområde Engineering & Equipment, som har sin marknad i Finland och Baltikum, möter ett fortsatt försvagat affärsläge. Trots en lägre volym än föregående år är resultatet till följd av förvärv något bättre.

Flow Technology minskar i volym p g a den svaga marinsektorn och färre internationella projekt under kvartalet. Volymminskningen kombinerat med en lägre bruttomarginal och vissa kostnadsökningar leder till att affärsområdet tappar resultat jämfört med föregående år.

För Industrial Components var orderingång och omsättning i nivå med föregående år. Förvärvade bolag med god lönsamhet och en god kostnadskontroll ger ett något bättre resultat än föregående år.

I koncernens största affärsområde Special Products fortsätter energisektorn att utvecklas starkt. Flertalet övriga bolag inom affärsområdet noterar en svagare efterfrågan på i stort sett samtliga marknader. Under perioden har delar av de stora energiprojekten börjat levereras. Inom affärsområdet uppvisar verksamheten i Schweiz en god resultatutveckling.

Marginal
Den ackumulerade bruttomarginalen på 33,7 procent är något lägre än 2011. EBITA-marginalen uppgick till 10,5 (11,4) procent. Den lägre marginalen förklaras av den svaga utvecklingen i affärsområde Flow Technology och den generellt svagare marknadsutvecklingen.

Förvärv
Under kvartalet genomfördes två förvärv i Sverige, Hydnet AB och Euroflon Tekniska Produkter AB. Efter rapporttidens utgång förvärvades Krämer AG i Schweiz med tillträde i oktober. Totalt har tio bolag med en sammanlagd årsomsättning om ca 570 mkr förvärvats under året.

Johnny Alvarsson, VD

Rapporten kommenteras på följande sätt:

Johnny Alvarsson, Verkställande direktör, telefon 070 589 17 95.