Delårsrapport och bokslutskommuniké 2021

1 januari - 31 december 2021

Fjärde kvartalet 2021

• Orderingången ökade med 23 procent till 6 293 (5 104) mkr. För jämförbara enheter var det en ökning med 15 procent.
  • Nettoomsättningen ökade med 14 procent till 5 726 (5 028) mkr. För jämförbara enheter var det en ökning med 6 procent.
  • EBITA ökade med 17 procent till 836 (712) mkr motsvarande en EBITA-marginal om 14,6 (14,2) procent.
  • Kvartalets resultat ökade med 16 procent till 524 (453) mkr och resultat per aktie uppgick till 1,44 (1,24) kr.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 901 (792) mkr.

1 januari – 31 december 2021

• Orderingången ökade med 20 procent till 23 474 (19 595) mkr. För jämförbara enheter var det en ökning med 15 procent.
  • Nettoomsättningen ökade med 13 procent till 21 715 (19 217) mkr. För jämförbara enheter var det en ökning med 8 procent.
  • EBITA ökade med 22 procent till 3 202 (2 615) mkr motsvarande en EBITA-marginal om 14,7 (13,6) procent.
  • Årets resultat ökade med 26 procent till 2 097 (1 669) mkr och resultat per aktie uppgick till 5,76 (4,60) kr.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 2 853 (2 780) mkr.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 2,30 (1,80) SEK per aktie, motsvarande 40 (39) procent av resultat per aktie.

VD-kommentar

Indutrade kan efter ett starkt fjärde kvartal summera ytterligare ett framgångsrikt år. Tack vare fantastiska prestationer av våra bolag och anställda ökade omsättningen på helåret till 21,7 miljarder kronor och EBITA-marginalen stärktes till rekordhöga 14,7 procent.

Fjärde kvartalet

Efterfrågan under fjärde kvartalet var fortsatt stark. Orderingången ökade med 23 procent, varav 15 procent organiskt och uppgick till 6,3 miljarder kronor. Samtliga större kundsegment och de flesta av koncernens bolag utvecklades positivt. Den organiska ordertillväxten var god i alla affärsområden, med den starkaste utvecklingen inom affärsområdena Measurement & Sensor Technology och Flow Technology. Orderingången var 10 procent högre än omsättningen.

Omsättningen ökade med 14 procent och uppgick till 5,7 miljarder kronor. Organiskt var det en ökning på 6 procent, med en tillväxt i sju av åtta affärsområden. Affärsområdena DACH och Fluids & Mechanical Solutions uppvisade den starkaste utvecklingen, med förbättringar i de flesta bolagen.

Omsättningen för affärsområdet Flow Technology var på en alltjämt hög nivå, men oförändrad organiskt på grund av starka jämförelsevärden motsvarande period föregående år.

Lönsamheten var fortsatt god under det fjärde kvartalet och EBITA ökade med 17 procent till 836 miljoner kronor. EBITA-marginalen förbättrades till 14,6 (14,2) procent vilket är rekord för ett fjärde kvartal. Förbättringen drevs primärt av god organisk tillväxt, stark utveckling av bruttomarginalen, samt en bra lönsamhet i nyförvärvade bolag. Marginalerna ökade i sex av åtta affärsområden, med den starkaste utvecklingen i affärsområdena DACH och Fluids & Mechanical Solutions.

Många bolag påverkades av störningar i leverantörskedjorna, såsom långa leveranstider, komponentbrist och prisökningar, vilket dämpade utvecklingen av omsättningen något. Vår struktur med många små och medelstora entreprenörsledda bolag i en decentraliserad miljö har dock bidragit till snabba beslut som väsentligt mildrat den sammantagna effekten.

Kassaflödet förbättrades under kvartalet och uppgick till 901 (792) miljoner kronor, den högsta nivån någonsin. Förbättringen berodde i huvudsak på ett högre rörelseresultat.

Rörelsekapitalet var något högre än samma period föregående år men rörelsekapitaleffektiviteten förbättrades ytterligare. Koncernens finansiella ställning är alltjämt stark.

Förvärv

Under det fjärde kvartalet slutfördes sju förvärv. Företaget Alflow från Danmark erbjuder ett brett produktsortiment av flödeskomponenter till läkemedels-, livsmedels- och industrimarknaderna. I Tjeckien förvärvades SILROC som utvecklar och tillverkar kundanpassade formgjutna komponenter av flytande silikongummi till ett stort antal olika kundsegment, från medicinteknik och läkemedelsproduktion till industrimarknader.

Italprotec, vårt första förvärv i Italien, erbjuder flödesrelaterade produkter för hantering av kritiska vätskor i branscher som läkemedel, kemi och livsmedel. Finska Dewaco utvecklar och tillverkar utrustning och lösningar för slambehandling, slamavskiljning och avvattning till olika applikationer för  avloppsvattenrening. I Nederländerna förvärvades Klay Instruments som utvecklar och tillverkar kundanpassade mätinstrument för främst tryck och nivå, men även för flödes- och temperaturmätning. Svenssons i Tenhult är ett svenskt teknikförsäljningsbolag som erbjuder låssystem, dörrautomatik och beslag till OEM-tillverkare på den svenska marknaden. I Storbritannien förvärvades NW Metal Sections som är en ledande tillverkare av förstärkningsprofiler av stål inom den brittiska marknaden för uPVC-fönster och dörrar.

Sammantaget förvärvades 17 bolag under 2021 med en total årsomsättning om 1,6 miljarder kronor. Alla bolag har ledande positioner inom sina respektive nischer och god långsiktig tillväxtpotential. Vår förvärvsstrategi har utvecklats över tid, är väl underbyggd och historiskt framgångsrik. Trots ökad smittspridning och restriktioner i många länder lyckas vi bibehålla en bra aktivitet i våra förvärvsprocesser och vi ser de framtida förvärvsmöjligheterna som goda.

Utsikter

Den starka efterfrågan fortsatte under fjärde kvartalet och orderstocken ökade ytterligare. Orderstocken är historiskt stor och en bra förutsättning för en positiv utveckling under det kommande året. Vår bedömning är att det goda marknadsläget består under det kommande kvartalet men att störningar i leverantörskedjorna försvårar leverans och fakturering ytterligare en tid.

Indutrades affärsmodell och strategi är fortsatt stark efter ytterligare ett framgångsrikt år. Vi är väl positionerade för fortsatt hållbar lönsam tillväxt och jag ser med tillförsikt fram mot ett nytt givande år!

Notera
Denna information är sådan information som Indutrade AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom följande kontaktpersoner, för offentliggörande den 2 februari 2022 kl. 7.30 CET.

Bo Annvik, Verkställande direktör, telefon 08 703 03 00
Patrik Johnson, Ekonomi- och finansdirektör, telefon 070 397 50 30

Rapporten kommenteras på följande sätt:
En webbsänd presentation av rapporten kommer att hållas den 2 februari kl. 9.30 CET via följande länk:

För att ta del av presentationen via telefon och ställa frågor ring:
SE: 08 566 427 06
UK: +44 3333 00 90 32
US: +1 6 467 224 95

Indutrade är en internationell teknik- och industrikoncern som i dag består av över 200 företag i ett 30-tal länder, främst i Europa. Vi arbetar på ett decentraliserat sätt för att skapa hållbar, lönsam tillväxt genom att utveckla och förvärva framgångsrika företag som leds av passionerade entreprenörer. Våra företag utvecklar, tillverkar och säljer komponenter, system och tjänster med betydande teknikinnehåll inom utvalda nischer. Vår värderingsdrivna kultur där människor gör skillnaden har legat till grund för vår framgång sedan starten 1978. Indutrades omsättning uppgick 2021 till 21,7 miljarder kronor och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.