• Indutrade AB/

Indutrade förvärvar Advance Welding – brittisk tillverkare av batteridriven elektrosvetsutrustning

Indutrade har den 3 augusti tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i det brittiska bolaget Advance Technical Services Ltd (Advance Welding), advancewelding.co.uk, med en årsomsättning om cirka GBP 4 miljoner.

Advance Welding designar och tillverkar elektrosvetsningsutrustning för företag inom gas-, VA- och telekomindustrin. Det breda produktsortimentet omfattar svetsningsenheter för PE- (och PP-) plaströr och kompletteras av mekaniska monteringsverktyg, service samt teknisk utbildning. Den stora kundbasen består främst av brittiska kunder och den internationella försäljningen sker via globala distributionsnätverk.Nyligen lanserade Advance Welding den miljöanpassade produkten Efuze – en batteridriven elektrofusionsmaskin som avsevärt minskar koldioxidutsläpp och förbättrar effektiviteten i svetsningen. Företaget har 31 medarbetare och är baserat i Cleckheaton, Storbritannien.

”Jag är mycket glad över att presentera detta förvärv som både kompletterar oss och ger oss möjlighet att ytterligare växa inom installationsmarknaden och VA-segmentet. Advance Welding är ett välskött bolag med stor kunskap inom sitt område, och deras erbjudande av miljöanpassade och hållbara produkter är en viktig drivkraft för fortsatt tillväxt”, säger Bo Annvik, VD och koncernchef för Indutrade.

Tillträde sker idag och Advance Welding kommer att ingå i Indutrades affärsområde UK. Förvärvet är Indutrades tionde under 2021 och bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie.

Stockholm den 3 augusti 2021

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bo Annvik, VD och koncernchef

Indutrade är en internationell teknik- och industrikoncern som i dag består av över 200 företag i ett 30-tal länder, främst i Europa. Vi arbetar på ett decentraliserat sätt för att skapa hållbar, lönsam tillväxt genom att utveckla och förvärva framgångsrika företag som leds av passionerade entreprenörer. Våra företag utvecklar, tillverkar och säljer komponenter, system och tjänster med betydande teknikinnehåll inom utvalda nischer. Vår värderingsdrivna kultur där människor gör skillnaden har legat till grund för vår framgång sedan starten 1978. Indutrades omsättning uppgick 2020 till 19,2 miljarder kronor och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Taggar: