• Indutrade AB/

Indutrade förvärvar danska CKJ Steel – leverantör av processutrustning och teknisk rådgivning för läkemedelsindustrin

Indutrade har den 29 april tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i det danska bolaget CKJ Steel AS www.ckj-steel.com, med en förväntad årsomsättning om cirka DKK 100 miljoner.

CKJ Steel är ett ledande teknik- och tillverkningsföretag som erbjuder processutrustning och teknisk rådgivning till den danska läkemedels- och bioteknikindustrin. Med omfattande teknisk kompetens, högkvalitativa produkter som exempelvis kundanpassade tryckkärl och rörsystem, erbjuder företaget produkter och tjänster som är relevanta i samtliga faser i etablerandet av nya processanläggningar, inklusive omfattande dokumentation och kvalitetssäkring. Erbjudandet omfattar även service och underhåll, med lokal beredskap och långsiktiga förebyggande servicelösningar. Kundsegmenten omfattar främst läkemedels-, bioteknik- och livsmedels-industrin. Företaget är baserat i Köge, Danmark, med totalt cirka 75 medarbetare.

"Det är mycket glädjande att kunna välkomna CKJ Steel till Indutrade. Med CKJ Steels omfattande erbjudande till exempelvis läkemedels- och bioteknikindustrin, stärker vi vår position inom attraktiva marknadssegment där vi ser goda tillväxtmöjligheter," säger Bo Annvik, VD och koncernchef för Indutrade.

Tillträde äger rum idag och CKJ Steel kommer att ingå i Indutrades affärsområde Fluids & Mechanical Solutions. Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie.

Stockholm den 29 april 2021

Tel: 08 703 03 00

Indutrade är en internationell teknik- och industrikoncern som i dag består av över 200 företag i ett 30-tal länder, främst i Europa. Vi arbetar på ett decentraliserat sätt för att skapa hållbar, lönsam tillväxt genom att utveckla och förvärva framgångsrika företag som leds av passionerade entreprenörer. Våra företag utvecklar, tillverkar och säljer komponenter, system och tjänster med betydande teknikinnehåll inom utvalda nischer. Vår värderingsdrivna kultur där människor gör skillnaden har legat till grund för vår framgång sedan starten 1978. Indutrades omsättning uppgick 2020 till 19,2 miljarder kronor och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Citat

säger Bo Annvik, VD och koncernchef för Indutrade.