Indutrade förvärvar finska ventiltillverkaren Jouka

Indutrade har den 6 februari tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Jouka OY, (https://www.jouka.fi/en/) med en årsomsättning om cirka EUR 6,5 miljoner. Avtalet tecknades efter marknadens stängning.

Jouka designar och tillverkar kundanpassade kulventiler och integrerade kulventilslösningar. Företaget erbjuder anpassade produkter med stort fokus på kundspecifik utveckling. Kundsegmenten finns främst på den finska marknaden och inkluderar maskintillverkning, marin-, process- samt massa- och pappersindustrin. Med flexibel tillverkning och konkurrenskraftiga leveranstider erbjuder Jouka kundanpassade produkter såsom speciella materialspecifikationer och måttanpassade lösningar. Jouka grundades 1957 och har 31 anställda i Ylöjärvi, Finland.

Tillträde ägde rum den 6 februari och bolaget kommer att ingå i Indutrades affärsområde Finland.

Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie.

Stockholm den 7 februari 2020

Indutrade marknadsför och säljer komponenter, system och tjänster med högt teknikinnehåll inom utvalda nischer. Verksamheten kännetecknas bland annat av

• Tekniskt avancerade produkter för repetitiva behov
• Tillväxt genom en strukturerad och väl beprövad förvärvsstrategi