Indutrade förvärvar svenska bolaget Starke Arvid

Indutrade har den 17 maj tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Starke Arvid AB med en årsomsättning om cirka 90 miljoner kronor.

Starke Arvid är ett företag som utvecklar och levererar produkter och system för materialhantering inom byggindustrin samt vägunderhållsprodukter. Genom innovation och produktutveckling arbetar bolaget nära sina kunder för att göra vardagliga arbetsmoment smidigare, säkrare och mer kostnadseffektiva.

Under varumärket Starke Arvid (www.starkearvid.se) säljs materialhanteringsprodukter som förbättrar slutkundernas produktivitet, arbetsmiljö och ergonomiska utmaningar. Slutkunderna är framförallt nordiska byggbolag men viss försäljning sker även i Storbritannien. Vägunderhållsprodukter så som plogar, sandspridare och renhållningsutrustning för maskiner tillverkas och säljs under varumärket Fjärås of Sweden (www.fjarasofsweden.se). Kunder är till exempel entreprenadbolag. Utveckling och tillverkning av produkter och system sker i Ljungskile där cirka 35 medarbetare finns.

Tillträde sker idag och bolaget kommer att ingå i Indutrades affärsområde Fluids & Mechanical Solutions.

Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie.

Stockholm den 17 maj 2019

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bo Annvik, VD och koncernchef

Indutrade marknadsför och säljer komponenter, system och tjänster med högt teknikinnehåll inom utvalda nischer. Verksamheten kännetecknas bland annat av

• Tekniskt avancerade produkter för repetitiva behov
• Tillväxt genom en strukturerad och väl beprövad förvärvsstrategi
• Decentraliserad organisation präglad av entreprenörskap

Koncernen är organiserad i åtta affärsområden: Benelux, DACH, Finland, Flow Technology, Fluids & Mechanical Solutions, Industrial Components, Measurement & Sensor Technology och UK. Indutrades omsättning uppgick 2018 till 16 848 mkr och rörelseresultat före avskrivningar av immateriella tillgångar uppgick till 2 087 mkr. Indutrade är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs gärna mer på www.indutrade.se

Taggar:

Indutrade marknadsför och säljer komponenter, system och tjänster med högt teknikinnehåll inom utvalda nischer. Verksamheten har två huvudinriktningar, dels bolag med industriell teknikförsäljning, dels bolag med egentillverkade produkter. Den grundläggande styrningsprincipen för koncernen är baserad på decentralisering av såväl beslutsfattande som ansvar. Organisationen präglas av entreprenörskap och teknisk nischkompetens kombinerat med en välbalanserad riskspridning vad gäller kunder, produkter, leverantörer, branscher och geografiska marknader. Koncernen är uppdelad i åtta affärsområden; – Benelux– DACH– Finland– Fluids & Mechanical Solutions– Flow Technology– Industrial Components– Measurement & Sensor Technology– UK Indutrades omsättning uppgick 2018 till 16 848 mkr och rörelseresultat före avskrivningar av immateriella tillgångar uppgick till 2 087 mkr. Indutrade är noterat på Nasdaq Stockholm.