Indutrade förvärvar svenskt bolag inom lås och beslag

Indutrade har den 3 december tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Svenssons i Tenhult AB, www.svenssonsbeslag.se, med en årsomsättning om cirka 100 miljoner kronor.

Svenssons i Tenhult är ett nischat teknikförsäljningsbolag som erbjuder olika typer av lås och beslag till OEM-tillverkare på den svenska marknaden. Bolagets breda och djupa produkterbjudande inkluderar mekaniska och elektromekaniska låssystem, dörrautomatik samt beslag från ledande tillverkare. Svenssons i Tenhult har ett mångårigt och nära samarbete med Assa Abloy. Kunderna finns främst inom dörr- och fönsterindustrin men även bland husfabriker, snickerier och tillverkare av metallprofiler. Svenssons i Tenhult grundades 1931 och har 18 anställda fördelade på enheterna i Tenhult och Knislinge.

Tillträde sker idag och bolaget kommer att ingå i Indutrades affärsområde Fluids & Mechanical Solutions.

Förvärvet är Indutrades 16:e under 2021 och bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie.

Stockholm den 3 december 2021

Indutrade är en internationell teknik- och industrikoncern som i dag består av över 200 företag i ett 30-tal länder, främst i Europa. Vi arbetar på ett decentraliserat sätt för att skapa hållbar, lönsam tillväxt genom att utveckla och förvärva framgångsrika företag som leds av passionerade entreprenörer. Våra företag utvecklar, tillverkar och säljer komponenter, system och tjänster med betydande teknikinnehåll inom utvalda nischer. Vår värderingsdrivna kultur där människor gör skillnaden har legat till grund för vår framgång sedan starten 1978. Indutrades omsättning uppgick 2020 till 19,2 miljarder kronor och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.