Indutrade förvärvar Sverre Hellum & Sønn – leverantör av diamantverktyg

Indutrade har den 4 februari tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i det norska bolaget Sverre Hellum & Sønn AS (https://www.hellumdiamant.com) med en årsomsättning om cirka NOK 65 miljoner.

Sverre Hellum & Sønn är en leverantör av diamantverktyg och tillhörande utrustning på den norska marknaden. Diamantverktyg används inom ett flertal industrier, bland annat inom infrastruktur, off shore samt vid geologisk prospektering (exempelvis gruvdrift). Som en del i erbjudandet levererar Sverre Hellum & Sønn också tillhörande utrustning till industrier där diamantverktyg används, med fokus på byggbranschen. Företaget arbetar även med microtrenching – en anläggningsteknik som används för utbyggnad av fibernät. Sverre Hellum & Sønn har 13 anställda och är baserade i Oslo och i Tønsber, Norge.

Tillträde sker idag och bolaget kommer att ingå i Indutrades affärsområde Industrial Components.

Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie.

Stockholm den 4 februari 2020

Indutrade marknadsför och säljer komponenter, system och tjänster med högt teknikinnehåll inom utvalda nischer. Verksamheten kännetecknas bland annat av

• Tekniskt avancerade produkter för repetitiva behov
• Tillväxt genom en strukturerad och väl beprövad förvärvsstrategi