Indutrade förvärvar tyska X-RAY WorX

Indutrade har den 27 november ingått ett avtal med avsikt att förvärva samtliga aktier i det tyska bolaget X-RAY WorX GmbH, http://www.x-ray-worx.com/ med en årsomsättning om cirka EUR 11 miljoner. Avtalet tecknades efter marknadens stängning.

X-RAY WorX är en ledande nischtillverkare av röntgenrör för industriella applikationsområden inom icke-förstörande provning. Produktsortimentet består av röntgenrör med mikrofokus, hög bildupplösning och med högsta kapacitet, som uppfyller kraven för en mängd olika användningsområden och branscher. Produkterbjudandet kompletteras av service, underhåll samt utbildningar. Kunderna är huvudsakligen OEM-tillverkare av industriella röntgeninspektionssystem som används på en rad olika industriella slutmarknader, inklusive applikationsområden med hög tillväxt såsom additiv tillverkning och batteriproduktion. Via ett brett nätverk av distributörer och återförsäljare når X-RAY WorX sina internationella kunder. Bolaget är baserat i Garbsen, Tyskland och har 23 medarbetare.

”Med kvalitet, innovation och teknisk expertis som grundstenar är X-RAY WorX erbjudande, särskilt mot tillväxtmarknaderna, mycket attraktivt”, säger Bo Annvik, VD och koncernchef för Indutrade. ”Vi är glada att kunna presentera ännu ett tyskt förvärv och välkomnar X-RAY WorXs teamet till Indutrade-familjen”.

X-RAY WorX:s VD:ar, Holger Behnsen och Thorsten Fröba, är överens: "Vi är mycket nöjda över att bli en del av den starka teknik- och industrikoncernen Indutrade. Samtidigt ger företagskulturen och den decentraliserade organisationen oss utrymme och frihet att fortsätta driva vår dagliga verksamhet så som tidigare.”

Tillträde beräknas ske i slutet av december 2020. X-Ray WorX kommer att ingå i Indutrades affärsområde Measurement & Sensor Technology.

Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie.

Stockholm den 30 november 2020

Indutrade är en internationell teknik- och industrikoncern som i dag består av över 200 företag i ett 30-tal länder, främst i Europa. Vi arbetar på ett decentraliserat sätt för att skapa hållbar, lönsam tillväxt genom att utveckla och förvärva framgångsrika företag som leds av passionerade entreprenörer. Våra företag utvecklar, tillverkar och säljer komponenter, system och tjänster med betydande teknikinnehåll inom utvalda nischer. Vår värderingsdrivna kultur där människor gör skillnaden har legat till grund för vår framgång sedan starten 1978. Indutrades omsättning uppgick 2019 till 18,4 miljarder kronor och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Citat

Med kvalitet, innovation och teknisk expertis som grundstenar är X-RAY WorX erbjudande, särskilt mot tillväxtmarknaderna, mycket attraktivt. Vi är glada att kunna presentera ännu ett tyskt förvärv och välkomnar X-RAY WorXs teamet till Indutrade-familjen.
Bo Annvik, VD och koncernchef för Indutrade