Indutrade gör sitt andra förvärv i Storbritannien

Indutrade har idag tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i engelska Precision Products Ltd med en årsomsättning om cirka 70 mkr.

Precision Products med en omfattande kundbas i 48 länder, är en väletablerad leverantör av kolvringar till den internationella industrin för marina dieselmotorer och övrig industri. Tillverkning och försäljning bedrivs i Chesterfield.

”Precision Products passar väl in i vår strategi att förvärva nischföretag med hög teknisk kompetens och att bilda så kallade kluster”, säger Johnny Alvarsson, VD och koncernchef i Indutrade. ”Bolaget kommer att ingå i ett kluster tillsammans med de fjädertillverkande bolagen Spinova och Carrab Industri.

Rent organisatoriskt kommer Precision Products att ingå i affärsområdet Special Products som 2006 hade en nettoomsättning på 1 094 mkr.

Tillträde sker idag och förvärvet bedöms ha en marginell positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie.

Stockholm den 22 januari 2008