Indutrade höjer målet för EBITA-marginalen – håller kapitalmarknadsdag idag

Styrelsen i Indutrade AB har i den årliga strategiska översynen beslutat att höja målet för EBITA-marginalen för koncernen till minst 14 procent (tidigare 12 procent) per år över en konjunkturcykel. I samband med detta håller Indutrade idag en kapitalmarknadsdag i Stockholm, som även kommer sändas live online.

”Indutrade har en stark plattform för fortsatt hållbar lönsam tillväxt. Våra finansiella mål är ambitiösa och det ökade EBITA-marginalmålet bedöms vara en bra balans mellan lönsamhetsambitioner och vår förmåga att investera i tillväxtinitiativ. Vi kommer att fortsätta leverera långsiktigt och konkurrenskraftigt värdeskapande för våra aktieägare genom organiska förbättringar och lönsamma förvärv”, säger Bo Annvik, VD och koncernchef för Indutrade.

Efter det höjda EBITA-marginalmålet är Indutrades finansiella mål följande:

• Försäljningstillväxt
    • Minst 10 procent per år över en konjunkturcykel. Tillväxten ska ske såväl organiskt som genom förvärv.
  • EBITA-marginal (ändrat)
    • Minst 14 procent (tidigare 12 procent) per år över en konjunkturcykel. De senaste fem åren har EBITA-marginalen i genomsnitt varit 12,9 procent.
  • Avkastning på sysselsatt kapital
    • Minst 20 procent per år i genomsnitt över en konjunkturcykel.
  • Nettoskuldsättningsgrad
    • Bör normalt inte överstiga 100 procent.
  • Utdelningsandel
    • Utdelningsandelen ska uppgå till mellan 30 och 50 procent av resultatet efter skatt.

Under kapitalmarknadsdagen kommer Indutrade att ge en uppdatering av bolagets strategi och prioriteringar för fortsatt hållbar lönsam tillväxt. Från Indutrade deltar VD och koncernchef Bo Annvik, Ekonomi- och finansdirektör Patrik Johnson, affärsområdeschefer och andra medlemmar av koncernen. Presentationerna, som kommer att hållas på engelska, börjar kl. 13.00 CET och avslutas omkring kl. 16.30 CET.

För att följa presentationerna online, vänligen besök: http://creo-live.creomediamanager.com/2768ee86-07b4-4d62-af0b-b45d39b7ca9b

Stockholm den 8 november 2022

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bo Annvik, VD och koncernchef

Tel: 08 703 03 00

Denna information är sådan information som Indutrade AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 november 2022 kl. 07.45 CET.

Indutrade är en internationell teknik- och industrikoncern som i dag består av över 200 företag i ett 30-tal länder, främst i Europa. Vi arbetar på ett decentraliserat sätt för att skapa hållbar, lönsam tillväxt genom att utveckla och förvärva framgångsrika företag som leds av passionerade entreprenörer. Våra företag utvecklar, tillverkar och säljer komponenter, system och tjänster med betydande teknikinnehåll inom utvalda nischer. Vår värderingsdrivna kultur där människor gör skillnaden har legat till grund för vår framgång sedan starten 1978. Indutrades omsättning uppgick 2021 till 21,7 miljarder kronor och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.