Indutrades förvärv av sydkoreanska Key Valve Technologies slutfört

Indutrades dotterbolag HP Valves BV i Nederländerna har slutfört förvärvet av Key Valve Technologies Ltd. enligt den avsiktsförklaring som offentliggjordes 2009-11-02.

Key Valve Technologies (KVT) är en ledande aktör inom forskning, utveckling och tillverkning av högtrycksventiler. Produkterna används för styrning av tryck och flöden i krävande miljöer inom kraftgenerering och petrokemisk industri. KVT grundades 1998 av Mr. Key Min och har idag drygt 30 anställda i Seoul och omsätter årligen cirka 150 Mkr. HP Valves, ett helägt dotterbolag till Indutrade, erbjuder ett brett sortiment av ventiler för applikationer inom kraftindustrin och högtrycksapplikationer till petrokemisk industri och olje- och gasindustri. Sedan flera år tillbaka har HP Valves och KVT ett nära samarbete och idag sker nära 50 procent av KVT’s försäljning genom HP Valves. “Förvärvet är en naturlig utveckling av vårt långa samarbete. Tillsammans kan vi dra nytta av varandras kunskaper och erfarenheter för att gemensamt fortsätta växa”, säger Marten Hinsenveld, VD för HP Valves. Det nu genomförda förvärvet skapar förutsättningar för att i än högre grad kombinera KVT’s kompetens och erfarenhet inom forskning och utveckling med HP Valves kunskaper inom tillverkning, marknadsföring och försäljning. Bolagens produkter kompletterar varandra väl och tillsammans är målsättningen att vara förstahandsvalet av flödeslösningar för kraftindustri, petrokemisk industri och andra krävande applikationer. KVT är efter förvärvet ett helägt dotterbolag till HP Valves och ingår organisatoriskt i Indutrades affärsområde Special Products som 2008 hade en nettoomsättning på 1 812 mkr. KVT kommer att fortsätta drivas som en självständig enhet med nuvarande ledning och anställda. “Jag är glad att kunna välkomna KVT in i Indutradekoncernen. KVT är ett välskött och lönsamt bolag som är ledande inom sin nisch och därmed passar vår förvärvsstrategi väl. Samtidigt stärker vi vår position inom energisegmentet och ökar vår närvaro i Asien”, säger Johnny Alvarsson, VD och koncernchef för Indutrade. KVT ingår i Indutrade koncernen från och med november 2009. Förvärvet bedöms ha en marginell positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie. Stockholm den 12 november 2009 INDUTRADE AB (publ)