Information gällande situationen i Ukraina

Indutrade stödjer det ukrainska folket som lider av krigets fruktansvärda konsekvenser. Till följd av den ryska invasionen och den tragiska kris som det orsakar har Indutrade beslutat att stoppa alla affärer med företag i Ryssland och Belarus tills vidare.

Indutrade har inga dotterbolag eller anställda i Ryssland, Ukraina eller Belarus och den direkta exponeringen är mycket begränsad. Under 2021 utgjorde nettoomsättningen till dessa länder mindre än 1% av Indutrades totala omsättning.

”Vi fördömer Rysslands invasion av Ukraina och våra tankar går till alla som har drabbats. Bland våra bolag och anställda runt om i världen är viljan och engagemanget för att hjälpa det ukrainska folket stark. Indutrade kommer att donera pengar till UNHCR och många av våra bolag bidrar genom en rad olika lokala initiativ, inklusive bidrag till välgörenhetsorganisationer och donationer av medicinsk utrustning”, säger Bo Annvik, VD och koncernchef för Indutrade.

Indutrade kommer att fortsätta följa situationen noga med fokus på medarbetares, kunders och partners välmående.

Stockholm den 16 mars 2022

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bo Annvik, VD och koncernchef

Indutrade är en internationell teknik- och industrikoncern som i dag består av över 200 företag i ett 30-tal länder, främst i Europa. Vi arbetar på ett decentraliserat sätt för att skapa hållbar, lönsam tillväxt genom att utveckla och förvärva framgångsrika företag som leds av passionerade entreprenörer. Våra företag utvecklar, tillverkar och säljer komponenter, system och tjänster med betydande teknikinnehåll inom utvalda nischer. Vår värderingsdrivna kultur där människor gör skillnaden har legat till grund för vår framgång sedan starten 1978. Indutrades omsättning uppgick 2021 till 21,7 miljarder kronor och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.