Kommuniké från årsstämma i Indutrade AB den 26 april 2017

Indutrades årsstämma hölls den 26 april 2017 på IVAs Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm.

Stämman fastställde utdelningen till 3,20 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelningen bestämdes till den 28 april 2017. Utbetalning beräknas ske genom Euroclear Sweden den 4 maj 2017.

Till styrelseledamöter omvaldes Fredrik Lundberg, Bengt Kjell, Ulf Lundahl, Katarina Martinson, Krister Mellvé och Lars Pettersson. Till nya styrelseledamöter valdes Susanna Campbell och Bo Annvik. Fredrik Lundberg omvaldes till styrelsens ordförande.

Till revisor omvaldes PricewaterhouseCoopers AB för tiden fram till slutet av årsstämman 2018.

Stämman beslutade att anta riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Stämman beslutade vidare att i enlighet med styrelsens förslag införa ett långsiktigt incitamentsprogram (LTI 2017) på i huvudsak motsvarande villkor som för det existerande programmet (LTI 2014). LTI 2017 omfattar 180 ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner inom Indutrade-koncernen vilka erbjuds att förvärva sammanlagt högst 704 000 teckningsoptioner som vardera berättigar till teckning av en aktie i Indutrade. Teckningskursen för aktierna ska fastställas till 120 procent av den volymviktade genomsnittskursen för Indutradeaktien under en mätperiod i anslutning till deltagarnas förvärv av teckningsoptionerna.

I syfte att genomföra LTI 2017 beslutade stämman om en riktad emission av teckningsoptioner med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till ett av Indutrade helägt dotterbolag. För att möjliggöra deltagande för befattningshavare som tillkommer eller är förhindrade att delta när programmet inleds, emitteras högst 704 000 teckningsoptioner i Serie I och högst 200 000 teckningsoptioner i Serie II. Stämmans beslut om att överlåta teckningsoptioner till deltagarna på de villkor och under de förutsättningar som gäller för incitamentsprogrammet gäller sammanlagt högst 704 000 teckningsoptioner.

Ytterligare information om stämman finns tillgänglig hos bolaget och på bolagets hemsida: www.indutrade.se under menyn Om Indutrade/Bolagsstyrning/Bolagsstämma/Årsstämma 2017.

Stockholm den 27 april 2017

Indutrade Aktiebolag (publ)

För ytterligare frågor vänligen kontakta:

Fredrik Lundberg, Styrelsens ordförande, tel 08 463 06 00.

Indutrade marknadsför och säljer komponenter, system och tjänster med högt teknikinnehåll inom utvalda nischer. Verksamheten kännetecknas bl.a. av

- Tekniskt avancerade produkter för repetitiva behov

- Tillväxt genom en strukturerad och väl beprövad förvärvsstrategi

- Decentraliserad organisation präglad av entreprenörskap

Koncernen är organiserad i sex affärsområden, Engineering & Equipment, Flow Technology, Fluids & Mechanical Solutions, Industrial Components, Measurement & Sensor Technology samt Special Products. Indutrades omsättning uppgick 2016 till 12 955 mkr och rörelseresultat före avskrivningar av immateriella tillgångar uppgick till 1 484 mkr. Indutrade är noterat på Nasdaq Stockholm.

www.indutrade.se