Uppdatering med anledning av den rådande osäkerheten

Indutrade följer noggrant utvecklingen av effekterna av covid-19 och värnar medarbetares, kunders och leverantörers hälsa och säkerhet. Vi har en tät dialog med våra dotterbolag för att kunna vidta nödvändiga åtgärder och stödja dem på bästa möjliga sätt. För att begränsa ytterligare virusspridning i samhällena följer vi lokala myndigheters råd och förordningar, samtidigt som vi strävar efter att mildra eventuella störningar för våra företag.

Sammantaget bedöms effekterna på orderingång och försäljning under det första kvartalet 2020 som mycket begränsade. Osäkerheten framåt är stor. Marknadsläget för koncernens bolag varierar påtagligt då de är verksamma inom olika segment, branscher och geografiska marknader. Indutrades decentraliserade affärsmodell, med ett tydligt resultatansvar hos respektive VD och ett starkt entreprenörskap, gör att dotterbolagen självständigt fattar snabba affärsbeslut och anpassar sig till förändrad efterfrågan.

För närvarande har inga väsentliga störningar i leverantörskedjorna noterats och av dotterbolagen med egen tillverkning fortgår produktionen, med undantag av två tillverkningsenheter i Asien som är tillfälligt stängda på grund av lokala myndighetsbeslut. Situationen förändras dock kontinuerligt. Vi har ett antal bolag med större volymnedgång som nu genomför kostnadsreducerande åtgärder, exempelvis kortidspermitteringar, anpassade till sin respektive verksamhet och det land de verkar i. Samtidigt ser vi en stark utveckling bland annat i bolagen inom medicinteknik med ökande volymer.

Indutrade har en stark finansiell ställning med en bra grund i den 5-åriga kreditfacilitet som etablerades 2019 samt utgivna långfristiga obligationer. För att ytterligare stärka den finansiella ställningen har nu kortfristiga lån om totalt 800 miljoner kronor förlängts med mer än tre år och de långfristiga kreditfaciliteterna utökats med ytterligare 750 miljoner kronor. Totala långfristiga lån och kreditfaciliteter uppgår därefter till drygt 7 miljarder kronor.

Ett ihärdigt arbete pågår med att anpassa våra verksamheter efter rådande utmaningar och möjligheter. Vi har ett långsiktigt perspektiv och genom vår decentraliserade organisation kan vi bibehålla det mindre bolagets flexibilitet samtidigt som vi har det stora bolagets stabilitet och finansiella styrka.

Stockholm den 7 april 2020

Tel: 08 703 03 00

Denna information är sådan information som Indutrade AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 april 2020 kl.10.20 CEST.

Indutrade marknadsför och säljer komponenter, system och tjänster med högt teknikinnehåll inom utvalda nischer. Verksamheten kännetecknas bland annat av

• Tekniskt avancerade produkter för repetitiva behov
• Tillväxt genom en strukturerad och väl beprövad förvärvsstrategi
• Decentraliserad organisation präglad av entreprenörskap