Medlemmarna i HBTQ-gänget CHECK IT slåss för sin överlevnad i augusti månads film

För dokumentärfilmsälskare,

Nu inleds augusti månad i brutal och kompromisslös stil, precis som huvudpersonerna i månadens film CHECK IT från 2016. Liksom i flera delar av världen är Pride-festivalen igång i Stockholm – som del av Pride-programmet höll Influence Film Club i en visning av CHECK IT – en högst aktuell, gripande och underhållande dokumentärfilm som hyllar och belyser utan att glorifiera.

I CHECK IT av Dana Flor och Toby Oppenheimer följer vi det första dokumenterade HBTQ-gänget i USA som kom till när en grupp svarta ungdomar slöt ihop för att tillsammans söka skydd mot den allt våldsammare homofobin i Washington D.C. Nu med över 200 medlemmar, satsar delar av gänget på sin kärlek till mode som en väg framåt.

CHECK IT övertygar med humor, glädje och hopp, de värsta oddsen till trots i ett av USAs fattigaste och mest våldsamma områden. Under augusti belyser Influence film Club CHECK IT och uppmanar alla att se och diskutera den, samt ta del av denna exklusiva intervju med filmskaparna. Som alltid finns ett för filmen särskilt framtaget diskussionsunderlag att hämta på www.influencefilmclub.se

CHECK IT finns tillgänglig online via komikern Louis C.K.s hemsida: https://louisck.net/product/check-it/purchase

Filippa Bejhed
filippa.bejhed@spoilconcept.se

Influence Film Club grundades 2015 och är en ideell organisation baserad i Stockholm och London med syfte att öka intresset för dokumentärfilm. De uppmuntrar personer att starta filmklubbar och titta, dela, diskutera och agera kring viktiga frågor genom dokumentärfilmer. Utöver de mer än 150 karaktärsdrivna dokumentärer som rekommenderas på www.influencefilmclub.com, handplockas även en dokumentärfilm varje månad som Film of the Month.

Taggar: