Sara Lövestam, 28, vann Bok-SM 2009

Report this content

Sara Lövestam från Stockholm vann folkets och juryns röster i Bok-SM 2009 med boken Udda. ”Udda är en pusselroman om en helylle amputationsfetischist, en tvär språkforskare och en lesbisk player, vars vägar korsas och leder till en utveckling som är … kanske lite udda”, säger Sara Lövestam, vars bok ges ut i september av Piratförlaget.

Nästan 500 författare deltog i Bok-SM som har pågått under våren. Författarna har laddat upp sina bokmanus på sajten Kapitel 1 och svenska folket har läst, kommenterat och röstat på sina favoriter. Under hela tävlingsperioden har de deltagande böckerna registrerat 310 037 visningar och delat på totalt 74 602 röster. – Jag har lyckats hitta till det udda hos många som läser boken. Det kan vara yttre attribut eller inre hemligheter, men jag tror att alla har dem och jag hoppas att jag trots – eller tack vare – mina karaktärers ytterligheter har lyckats förmedla en känsla som många kan känna igen, säger Sara Lövestam. Sara Lövestam arbetar som lärare i svenska för invandrare. Sara är också krönikör för tidningen QX. Bland favoriterna i hennes egen bokhylla finns Astrid Lindgren, Karin Boye, Erika Lopez, Franz Kafka, Nikolaj Gogol. – Udda är en öppen, varm och kärleksfull berättelse om människor som inte har det så lätt med just det där öppna, varma och kärleksfulla. Om kärlek som kan tyckas udda, men som på djupet är intensiv och äkta. Med skickliga perspektivväxlingar, härlig energi och humor sticker historien ut som en relationsroman med udd, säger Piratförlagets Ann-Marie Skarp som tillsammans med SVT:s och Aftonbladets Ingalill Mosander, författaren Åsa Larsson och Adlibris Fredrik Lind utgör juryn i Bok-SM. Slutresultat – Bok-SM 2009: Nr 1: Sara Lövestam, Udda Nr 2: Kjell Åke Hansson, Gift Nr 3: Ricardo Canto Leyton, O.P. Condor Nr 4: Ingegärd Bylund, Det som inte dödar… Nr 5: Christoffer Carlsson, Vincent Franke Kapitel 1 – här föds Sveriges nya succéförfattare! • www.kapitel1.se Presskontakt Annika Legath annika@legath.se 0733-68 06 46 Ola Lauritzson, vd ola.lauritzson@kapitel1.se 0703-10 63 74 Kapitel 1 Förlag AB Tel +46 8 412 13 50 www.kapitel1.se Kaptensgatan 6 Fax +46 8 545 678 58 info@kapitel1.se 114 57 Stockholm