• INFOHQAB.se/

Extra bolagsstämma den 28 september 2010 kl. 10:00, i Biografen Skandia, Drottninggatan 82, Stockholm

Deltagande
Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman skall dels vara införd som aktieägare i den utskrift av aktieboken som görs av Euroclear Sweden AB onsdagen den 22 september 2010, dels ha anmält sig hos bolaget senast onsdagen den 22 september 2010 kl. 16:00.

Inregistrering till bolagsstämman börjar klockan 09:00.

Anmälan kan ske:

• via bolagets webbplats, www.hqab.se;
  • per post till adress HQ AB, Box 7832, 103 98 Stockholm;
  • per telefon 08 – 402 90 66 mellan kl 10.00-16.00; eller
  • per telefax 08 – 24 22 56, märk meddelandet med ”HQ AB – Extra bolagsstämma”.

Vid anmälan skall uppges namn, personnummer eller organisationsnummer, telefonnummer samt aktieinnehav. Aktieägare äger medföra högst två biträden till bolagsstämman om antalet biträden anmäls enligt vad ovan sägs om anmälan om deltagande.

Deltagande genom ombud
I de fall ett ombud deltar i bolagsstämman bör behörighetshandlingar skickas in till bolaget i samband med anmälan. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets webbplats, www.hqab.se samt skickas utan kostnad för mottagaren till de aktieägare som begär det och som uppger sin postadress eller e-postadress.

Förvaltarregistrerade aktier
För att äga rätt att delta i bolagsstämman måste aktieägare, som låtit förvaltarregistrera sina aktier, tillfälligt registrera aktierna i eget namn i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken. Aktieägare som önskar sådan registrering måste underrätta förvaltaren om detta i god tid före onsdagen den 22 september 2010, då sådan registrering skall vara verkställd.

Antal aktier
Det totala antalet aktier och röster i bolaget är på avstämningsdagen 27 925 280 stycken.

Förslag till dagordning

1. Bolagsstämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid bolagsstämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av en eller två justeringspersoner
  6. Prövning av om bolagsstämman blivit behörigen sammankallad
  7. Anförande av advokat Anders Malm med anledning av hans granskning av HQ Bank AB:s tradingverksamhet
  8. Beslut om godkännande av överlåtelsen av aktier i HQ Fonder Sverige AB till Investment AB Öresund
  9. Beslut om godkännande av riktad emission av preferensaktier i dotterbolaget HQ Bank AB
  10. Val av ny styrelse och revisorer m.m.
    a)  Fastställande av antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter
    b)  Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden
    c)  Val av styrelseledamöter, eventuella styrelsesuppleanter, styrelseordförande och revisorer
  11. Bolagsstämmans avslutande

Beslutsförslag mm.

Anförande av advokat Anders Malm med anledning av hans granskning av HQ Bank AB:s tradingverksamhet (punkt 7)
HQ AB har anlitat advokat Anders Malm, Oreum Advokatbyrå, för en granskning av HQ Bank AB:s tradingverksamhet. Slutsatserna av granskningen kommer att redovisas vid bolagsstämman.

Beslut om godkännande av överlåtelsen av aktier i HQ Fonder Sverige AB till Investment AB Öresund (punkt 8)
Den 26 maj 2010 offentliggjorde HQ AB ett behov att stärka sin kapitalbas på grund av bedömda förluster i samband med den beslutade forcerade avvecklingen av tradingverksamheten. Under tiden arbetet med avvecklingen av tradingverksamheten fortskred ökade HQ AB:s kapitalbehov fort. För att omgående stärka kapitalbasen beslutade HQ AB:s styrelse därför den 8 juni 2010 att sälja dotterbolaget HQ Fonder Sverige AB till huvudägaren i HQ AB, Investment AB Öresund, för 850 MSEK.

Enligt NASDAQ OMX Stockholm AB:s regelverk för emittenter anses Investment AB Öresund vara närstående till HQ AB med följd att överlåtelse av samtliga aktier i HQ Fonder Sverige AB skall godkännas på bolagsstämma i HQ AB. Inför behandlingen på bolagsstämman kommer HQ AB:s styrelse att upprätta en redogörelse för överlåtelsen samt inhämta ett värderingsutlåtande (så kallad Fairness opinion) från Grant Thornton.

Styrelsen föreslår mot denna bakgrund att bolagsstämman godkänner överlåtelsen av samtliga aktier i HQ Fonder Sverige AB till Investment AB Öresund.

Beslut om godkännande av riktad emission av preferensaktier i dotterbolaget HQ Bank AB (punkt 9)
Den 28 juni 2010 beslutade HQ Bank AB att öka HQ Bank AB:s aktiekapital genom en riktad emission av 71 646 nya preferensaktier med en teckningskurs om 3 280 kronor per aktie. Emissionen riktades bland annat till huvudägaren i HQ AB, Investment AB Öresund, som tecknade 60 937 preferensaktier. Efter emissionen uppgick Investment AB Öresunds direkta innehav i HQ Bank AB till ca 9 procent av totalt antal aktier och röster.

Emissionen av preferensaktier genomfördes för att omedelbart stärka kapitalbasen i HQ AB och HQ Bank AB. I samband med emissionen avtalades om att preferensaktierna skulle kunna tillskjutas som betalning i en då planerad företrädesemission i HQ AB, varför emissionen av preferensaktier kunde anses utgöra ett förskott på senare emissionslikvid i den planerade företrädesemissionen. Styrelsen i HQ AB har härefter dragit tillbaka förslaget till företrädesemission i HQ AB.

Preferensaktierna berättigar till likvidationspreferens om 3 280 kronor samt preferens till viss vinstutdelning. Preferensaktierna omfattas även av ett förbehåll om inlösen till beloppet 3 280 kronor jämte beslutad men ej utbetald vinstutdelning och ett omvandlingsförbehåll.

Enligt NASDAQ OMX Stockholm AB:s regelverk för emittenter anses Investment AB Öresund vara närstående till HQ AB. Styrelsen för HQ AB har efter konsultation med börsen funnit det lämpligt att HQ Bank AB:s emission av preferensaktier till Investment AB Öresund skall godkännas på bolagsstämma i HQ Bank AB:s moderbolag, dvs. HQ AB. Inför behandlingen på bolagsstämman kommer HQ AB:s styrelse att upprätta en redogörelse för emissionen av preferensaktier samt inhämta ett värderingsutlåtande (så kallad Fairness opinion) från Grant Thornton.

Val av ordförande vid bolagsstämman (punkt 2), samt val av ny styrelse och revisorer m.m. (punkt 10)
Valberedningens förslag till ordförande vid bolagsstämman (punkt 2) och fastställande av antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter, fastställande av styrelse- och revisorsarvoden samt val av styrelseledamöter, eventuella styrelsesuppleanter, styrelseordförande och revisorer (punkt 10) kommer att offentliggöras senast vid tidpunkten för bolagsstämman.

_______________________

Redogörelser samt värderingsutlåtanden enligt punkterna 8-9 kommer att finnas tillgängliga hos Bergh & Co Advokatbyrå, Kungsträdgårdsgatan 12, Stockholm och på bolagets hemsida www.hqab.se senast från och med den 14 september 2010. En rapport från Anders Malms granskning kommer finnas tillgänglig hos Bergh & Co Advokatbyrå på ovan nämnd adress och på bolagets hemsida www.hqab.se senast dagen före bolagsstämman. Samtliga handlingar kommer även att sändas kostnadsfritt till de aktieägare som begär det och som uppger sin postadress.

Stockholm i september 2010
HQ AB (publ)