Motiverat yttrande beträffande valberedningens förslag till styrelse

Report this content

Valberedningen i HQ AB (publ) (”HQ”) motiverar sitt förslag till styrelse enligt följande. Givet HQ AB:s mycket speciella situation har stor omsorg lagts vid att den föreslagna styrelsen skall kunna accepteras av samtliga HQ AB:s aktieägare. Den föreslagna styrelsen skall självständigt kunna driva frågor utan andra hänsyn än bolagets och samtliga aktieägares intressen. Särskild vikt har lagts vid att de föreslagna ledamöterna har integritet och att flertalet saknar band till HQ AB:s nuvarande styrelse, ledning, revisorer och större ägare. Även eventuella jävsfrågor och att den föreslagna styrelsen skall vara beslutför har givits särskild uppmärksamhet.

Valberedningens inriktning har varit att finna rätt blandning av kompetens, varvid det har bedömts att det finns ett behov av specialkompetens inom juridik och redovisning. Vidare har valberedningen vinnlagt sig om att de föreslagna ledamöterna har en historik som visar på relevant erfarenhet, klokskap, sunt förnuft och affärsmässighet.

Då uppdraget initialt kan bli tidskrävande har säkerställts att ledamöterna har möjlighet till detta engagemang. Givet situationen bör styrelsen i valberedningens mening bestå av ett mindre antal ledamöter för att säkerställa effektivitet och engagemang.

Valberedningens bedömning är att den föreslagna styrelsen uppfyller samtliga dessa kriterier.

Mot bakgrund av detta föreslår valberedningen nyval av följande ledamöter: Leif Ljungholm, Matts Ekman, Björn Fernström, Lars-Erik Forsgårdh samt Johan Thorell. Kompletta CV:n finns att tillgå på HQ AB:s webbplats, www.hqab.se.

Valberedningen gör bedömningen att den föreslagna styrelsen med hänsyn till bolagets verksamhet, utvecklingsskede och förhållanden i övrigt, är ändamålsenligt sammansatt för att kunna möta de krav bolagets verksamhet ställer. Valberedningen har härvid särskilt beaktat bolagets speciella situation, styrning och kontroll samt de krav som dessa faktorer ställer på styrelsens kompetens och sammansättning.

Förslaget till styrelsesammansättning uppfyller bolagsstyrningskodens regler avseende oberoende.

VALBEREDNINGEN I HQ AB

För ytterligare frågor vänligen kontakta:

Erik Törnberg, valberedningens ordförande, tel 08-402 33 00

Madeleine Bruce-Martinsson, tf Informationskontakt HQ AB, Tel +46 (0) 761 16 00 41