Uppdatering avseende läget i HQ AB

• HQ Bank är sålt
  • Det egna kapitalet uppgår pro forma till 60,8 Mkr, motsvarande 2,18 kr per aktie
  • Eventuella krav på skadestånd som HQ Bank kan ställa på bolagsorgan, revisorer och staten har överlåtits till HQ AB
  • Revisionsbolaget KPMG AB samt huvudansvarig revisor har meddelat att de avgår från sitt uppdrag för HQ AB
  • HQ AB fortsätter som ett noterat bolag. Avseende fortsatt verksamhet avvaktas extra bolagsstämma den 28 september 2010 då val av ny styrelse samt revisorer kommer att ske

Som tidigare meddelats sålde HQ AB den 3 september 2010 samtliga aktier i dotterbolaget HQ Bank, inklusive optionen att förvärva HQ Fonder Sverige AB, till Carnegie-koncernen. Detta var en konsekvens av att Finansinspektionen den 28 augusti 2010 återkallade samtliga tillstånd för HQ Bank och meddelade att de avsåg att lämna in en ansökan om tvångslikvidation av verksamheten. Beslutet var en följd av de tidigare brister som Finansinspektionen hade funnit, främst kopplade till HQ Banks nu avvecklade tradingverksamhet. Finansinspektionens beslut innebar en omedelbar kraftig minskning av värdet på HQ Bank och HQ AB:s aktie. Alternativet till en försäljning av HQ Bank hade varit att, trots en stark balansräkning, tvingas försätta HQ AB och HQ Bank i konkurs på grund av befarad likviditetsbrist. Detta hade dock inneburit större förlust som inte enbart hade drabbat aktieägarna utan även fått förödande konsekvenser för kunder och banksystemet i stort. Förhandlingarna skedde således för HQ AB:s del under sämsta möjliga förhållanden.

Vidtagna åtgärder för att begränsa skadan av tradingförlusterna och återställa kapitalbasen i HQ AB

Sedan förluster i tradingportföljen bekräftades i slutet av maj 2010 vidtog styrelserna i HQ AB och HQ Bank följande åtgärder för att begränsa skadorna för HQ AB och dess aktieägare:

• Den 26 maj 2010 offentliggjorde HQ AB ett behov att stärka sin kapitalbas på grund av bedömda förluster i samband med den beslutade forcerade avvecklingen av tradingportföljen.
  • Ledningen för HQ Bank byttes ut och en ny styrelseordförande tillsattes. Styrelserna i HQ AB och HQ Bank ställde sina platser till förfogande.
  • Under andra kvartalet genomfördes en forcerad avveckling av HQ:s tradingportfölj, som framför allt bestod av tyska och svenska aktiederivat. Den totala kostnaden för avvecklingen blev 1 227 MSEK.
  • För att finansiera avvecklingen och säkerställa HQ AB:s kapitalbas beslutade styrelsen i HQ AB den 8 juni 2010 att omgående stärka kapitalbasen genom att sälja dotterbolaget HQ Fonder Sverige AB till Investment AB Öresund, för 850 MSEK. HQ AB avsåg att köpa tillbaka HQ Fonder Sverige AB och innehade en option som möjliggjorde detta. Optionen att återköpa HQ Fonder Sverige AB överläts sedan till HQ Bank. Optionen löpte till och med den 30 mars 2011. Återköpspriset uppgick till 850 MSEK plus HQ Fonders nettoresultat från och med den 1 juli 2010.
  • För att möjliggöra återköpet av HQ Fonder Sverige AB avsåg HQ AB att kalla till en extra bolagsstämma för att besluta om en nyemission på upp till 1 000 MSEK. Emissionen var garanterad upp till 715 MSEK av Investment AB Öresund, Mats Qviberg med familj och Sten Dybeck med familj. Från Investment AB Öresund samt från familjen Qviberg har HQ AB dessutom erhållit ett förskott på emissionen om 235 MSEK tillsammans med ett evigt förlagslån om 171 MSEK.
  • Styrelsen i HQ Bank har överklagat Finansinspektionens beslut. Vid börsens stängning fredagen den 27 augusti 2010 var HQ AB:s marknadsvärde ca 1,5 miljarder kronor. Tradingportföljen var avvecklad samt ledningen utbytt. HQ Bank var refinansierad och hade en god kapitaltäckningsgrad. Under hösten 2010 skulle även en garanterad nyemission om 1 000 MSEK genomföras. Vidare skulle nya styrelser utses i HQ AB och HQ Bank.
  • Efter det att Finansinspektionen dragit in tillståndet har styrelsen i HQ AB i förhandlingar med HQ Banks likvidator och Carnegie sett till att alla eventuella krav på skadestånd som HQ Bank kan ställa på bolagsorgan, revisorer och staten har överlåtits till HQ AB. Syftet med åtgärden är att säkerställa att HQ AB och ytterst dess aktieägare inte skall fråntas möjligheten att framställa skadeståndskrav och eventuellt ersättas för den skada som uppstått.
  • Polisanmälan har gjorts mot den person som hade ansvaret för tradingportföljen
  • Styrelsen har lämnat in en reklamation mot revisorerna i HQ AB samt HQ Bank.

HQ AB idag

Som en del av transaktionen med Carnegie ingick en option att förvärva även andra dotterbolag och intressebolag i koncernen. HQ AB består idag, förutom dessa innehav, av en kassa samt eventuella framtida skadeståndskrav. Det egna kapitalet uppgår pro forma till 60,8 MSEK och det överstiger således halva det registrerade aktiekapitalet som uppgår till ca 70 MSEK. Antalet utestående aktier i HQ AB är 27 925 280 vilket innebär att substansvärdet per aktie uppgår till 2,18 kr. HQ AB är således inte likvidationspliktigt, men nuvarande styrelse i HQ AB rekommenderar tillträdande styrelsen att minska aktiekapitalet. Noteras bör att HQ AB inte torde ha några skattemässiga underskottsavdrag.

Revisionsbolaget KPMG AB samt huvudansvarig revisor har meddelat att de avgår från sitt uppdrag. Som tidigare aviserats i pressmeddelande den 10 september 2010 har HQ AB kallat till en extra bolagsstämma den 28 september 2010 för att bland annat ge HQ AB:s aktieägare möjlighet att utse ny styrelse samt revisorer.

HQ AB:s organisation består idag av ekonomi- och juridikfunktioner anpassade till den nya organisationen och leds av tf VD Stefan Dahlbo.

Advokat Anders Malms utredning
Advokat Anders Malm har som oberoende utredare gjort en granskning av HQ Banks tradingverksamhet. Granskningen har gjorts på uppdrag av HQ AB. En rapport kommer att finnas tillgänglig senast den 27 september 2010.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Madeleine Bruce-Martinsson, t f Informationskontakt,
Tel +46 (0) 761 16 00 41, info@hqab.se, www.hqab.se