10 goda skäl att älska Dublin i sommar

Report this content

Längtar du efter att komma bort lite i sommar? Du behöver inte åka längre än till Dublin för att få en riktigt härlig sommarupplevelse.

Kom och upptäck Dublins bubblande mix av energi, värme och stil. Vid den närbelägna kusten, som är full av badliv, kan du också kasta dig in i olika aktiviteter som vattensport, golf eller härliga långpromenader. Ännu en liten bit bort ligger vackra Dublin Mountians och väntar på att du ska cykla eller vandra i dess underbara natur.

1. Magiska museer!

Upplev Dublins färgstarka historia genom att besöka dess stora och små museer. Det finns udda upplevelser för alla, som en U2-utställning, James Joyces dödsmask, en utställning om beskattningens historia, en med antika dockor och teddybjörnar och till och med ett museum för Irlands egna småtomtar leprechauns – håll utkik efter en kittel full med guld!

2. På cykel!

Hyr en hoj och upplev Dublin med stil. Hoppa upp på en Dublin Bike och cykla runt mellan stans bästa ställen, eller åk med Glide Segway Tour genom Docklands och se Dublin med sjöbrisen i ansiktet. Missa inte rundturen i Phoenix Park, som är dubbelt så stor som Central Park i New York!

3. Bästa pubrundan!

Det är kanske ingen överraskning att Dublin har mer än 1 000 pubar, och många av dessa är berömda för sina stamkunder: författare, konstnärer, rockstjärnor och naturligtvis också ryktbara Dublinkaraktärer. Välj och vraka mellan viktorianska vattenhål eller det senaste från mikrobryggerierna på trendiga gastropubar. Värm upp med ett par drinkar och titta på folk, eller kör en traditionell afton med irländsk folkmusik. Valet är ditt!

4. Kajka runt kusten!

Dublin ligger bara 20 minuter från en fantastisk kust, och Dublin Bay är ett paradis för den äventyrlige. Åk snabbt i motorbåt, paddla makligt i kajak eller bada vid berömda Forty Foot eller någon av de sköna badstränderna som ligger bara några minuter från stan. Fotvandra runt Hill of Howth och se den strålande utsikten över Bull Island, pröva fiskelyckan; om du har tur kanske du får syn på en av sälarna som lever i bukten.

5. Gå på en annorlunda rundvandring!

Upptäck några av Dublins dolda pärlor till fots: lär dig mer om irländska forskare, upptäck små konstutställningar på bakgatorna eller besök en historisk koloni för spetälska. Vandra genom Dublins smala, labyrintartade gränder på pubrundan Literary Pub Crawl och få dig samtidigt några citat av kända författare, som Joyce, Behan, Beckett och Yeats, till livs.

6. Gå på en lokal spelning!

Dublin är grogrund för en mängd begåvade musiker och det finns många lokaler för spelningar och ståuppkomiker. Whelan’s är en av de mest kända, och där är det spelningar varje kväll. The Button Factory ligger i nyrenoverade Temple Bar Music Centre; Workman’s Club hittar man i ett klassiskt georgianskt hus vid kajerna, och det har blivit ett av de populära haken bland Dublins hipsters, så sätt på dig vintage! För den som hellre går ut för att skratta är The Laughter Lounge ett måste.

7. Fika i timtal!

Puben kanske ligger närmast Dublinbornas hjärtan, men kaféer och tehus kommer på en stark andraplats. Upptäck något av alla de mysiga och trendiga kaféerna, som serverar många olika sorters kaffe och utmärkt mat. Missa inte Bewleys Café på Grafton Street, en riktig institution i Dublins caféliv, eller The Queen of Tarts, vars specialitet förstås är bakverk. Wall and Keogh är ett tehus som serverar sushi; Metro Café vid Stephens Green är ett av de bästa ställena att titta på folk.

8. Shoppa loss!

Dublin bjuder på en eklektisk blandning av butiker och marknader bland dess många gränder och smågator. Gå på loppmarknad, designerkollektiv och leta i tillfälliga pop up-butiker och gatustånd som säljer allt från senaste modet och accessoarer till konst, böcker, kuriosa, mynt och memorabilia.

9. Ät som en kung!

Låt dig berusas av alla goda dofter som svävar över gatorna när du flanerar genom Dublin. Staden är ett paradis för gourmeter och har en levande restuarangscen med stor variation och hög kvalitet. Ät dyrt på berömda Michelinbelönade restauranger som L’Ecrivain eller Chapter One, eller botanisera bland de olika etniska krogarna och deras läckra rätter. Nya matställen öppnar hela tiden.

10. Eller gör något helt annorlunda!

Dublin är fullt av möjligheter att göra något ganska udda. Gå och titta på katten och råttan, med smeknamnen Tom och Jerry, som mumifierade är begravda i den medeltida kryptan i Christ Church Cathedral. Se en smal film på Irish Film Institute som ligger i ett 1600-talshus där kväkarna hade sina möten i Temple Bar. Visste du förresten att St Valentines kvarlevor vilar i en kista i Whitefriar Street Church? Kom och visa kärlekens helgon din respekt! Den som inte lider av höjdskräck kan besöka de gaeliska spelens heliga graal, Croke Park Stadium, och på 44 meters höjd se staden från ovan med Skyline Tour. När du är nere på fasta marken igen kan du bekanta dig med luftens majestätiska rovfåglar under en Hawk Walk på Dublin Falconry i Balbriggan.

Läs mer här!

www.ireland.com