Infometric har slutfört sina leveranser till Västervik Energi av elmätare

Infometric AB har levererat klart sina produkter till Västerviks Energi för deras utbyte av samtliga 12 500st elmätare till sina hushållskunder. Projektet har i god tid slutförts och samtliga mätare är idag uppkopplade och i drift för insamling och debitering. Projektet följer gällande lagkrav till den 1 juli 2009, som säger att alla landets 5,2 miljoner elkunder ska ha månadsvis avläsning.

Avtalet har gällt en utbyggnad av Infometrics system för kommunikation via det befintliga elnätet (PLC) och direktkommunikation punkt till punkt GSM/GPRS. Infometric startade 2005 att leverera system till Västerviks Energi med 461 mätare till deras effektkunder med säkringsstorlek över 63A. Slutförandet av avtalet innebar att Västerviks Energi beställde elmätare, kommunikationsutrustning och Infometrics mjukvara Info-El till sina samtliga kunder. Sedan Infometric hösten 2004 blev generalagent till EDMI har framgången med deras produkter varit mycket stor och Infometric har idag över 55 000 mätare i drift hos olika nät- och fastighetsbolag runtom i Sverige. - Infometric ser slutförandet av avtalet med Västerviks Energi som en viktig del i positioneringen på den skandinaviska marknaden, säger Mikael Fridén, VD på Infometric AB.