”Det finns bara fördelar med Gemensam el”

Report this content

Brf Vingen i Skarpnäck i södra Stockholm har haft Gemensam el från Infometric i många år. Nyligen investerade de i ett nytt mätsystem och byte av elmätare i de 539 lägenheterna. Nu ser föreningen fram emot fortsatta årliga besparingar på omkring 2 000 kr per lägenhet.

–Det finns bara fördelar med Gemensam el. Det finns ingen anledning att inte ha det. Och de boende är väldigt nöjda, inte minst eftersom det blir så mycket billigare för dem när deras fasta kostnader för elen försvinner, säger Gunnar Karlsson, som sitter i styrelsen.
Mary Ann Sörensen, som är ordförande i styrelsen, berättar att hon ofta får frågor från andra HSB-föreningar om Brf Vingens erfarenheter av Gemensam el.
– Jag brukar varmt rekommendera dem att skaffa det. En sak som vi exempelvis använder flitigt är webbportalen Panorama, där alla boende kan logga in och följa sin förbrukning, säger Mary Ann Sörensen.

Bostadsområdet på det gamla flygfältet i Skarpnäck byggdes för 40 år sedan och där finns sammanlagt närmare 3 000 lägenheter. Brf Vingen är med sina 539 lägenheter och medlemmar en av de större föreningarna. Det tidigare mätsystemet från Infometric, som installerades i början av 2000-talet, hade uppnått sin tekniska livslängd och inför 2023 beslöt föreningen att ersätta det med ett nytt, även det från Infometric. Under några veckors tid byttes samtliga elmätare och även insamlingsenheterna.
– Utbytet gick väldigt smidigt och vi hade ett gott samarbete med installatörerna, säger Mary Ann Sörensen.

Inför 2024 ska föreningen ska föreningarna göra takbesiktningar, som en förberedelse för solcellsinstallationer. Man kommer också inleda ett utbyte av dagens numera gamla vattenmätare och ersätta dem med nya.

Är er brf också intresserade av Gemensam el?
Mejla oss på marknad@infometric.se eller ring på 08-594 775 44
Läs mer om Gemensam el

Henrik Nygård
Marknads- och kommunikationschef
henrik.nygard@infometric.se
Infometric är en ledande och grön leverantör som befinner sig mitt i den intensiva energiomställningen. Vi är experter på att mäta och spara energi och att hjälpa våra kunder att hushålla med våra gemensamma resurser. Vi erbjuder moderna tekniska lösningar och hållbara energilösningar som lönar sig – för både plånboken och klimatet.