Ellevios nya avgift försvårar energieffektivisering för brf:er

Den 1 september införde Ellevio en avgift på 950 kronor för boende i bostadsrättsföreningar som vill övergå till Gemensam el (IMD – Individuell Mätning och Debitering). Avgiften, som kan liknas vid en straffavgift, påverkar direkt den besparing de boende gör och blir ett hinder för energieffektivisering.

Efterfrågan på Gemensam el är stor bland landets bostadsrättsföreningar. Vid en övergång ansvarar elnätsbolaget för att plocka ner sina elmätare, varefter IMD-leverantörer som Infometric installerar nya mätare. Dessa mäter elförbrukningen och förser den ekonomiska förvaltaren med debiteringsunderlag.

Med Gemensam el slipper de boende de fasta avgifterna till elnätsägare som Ellevio, vilket leder till betydande kostnadsminskningar. Den nya avgiften som Ellevio nu inför slår direkt mot den besparing som de boende gör när brf:en övergår till att äga sitt eget mätsystem.
- Ellevios beslut försvårar bostadsrättsföreningarnas möjligheter att energieffektivisera, säger Christian Richard, försäljningschef Brf på Infometric, och fortsätter:
- Gemensam el är ofta det första steget för en brf att förbättra sin energieffektivitet. Till exempel så är Gemensam el en förutsättning för en lönsam solenergianläggning.

IMD-systemet kan även användas för mätning och debitering av el från laddstolpar för elbilar, vilket gör det till en viktig komponent i den pågående energiomställningen.

Infometric anser att Ellevios nya avgift strider mot Ellagen. När man bygger ett hus så sätter fastighetsägaren in alla elektriska installationer så även elmätare. När det byts boende i BRF så inte byts elmätaren utan den är en del av huset. Att då fakturera enskilda boende för att ta ner mätare, som är en del av fastigheten, är både felaktigt och orättvist, enligt Infometric.

Ellevios stora vinster står i skarp kontrast till den ekonomiska press som många bostadsrättsföreningar nu står inför, då de redan kämpar med höga räntor och ökade elkostnader.