Påminnelse webbinarium: Därför behöver ni som brf Gemensam el om ni ska investera i solel

Report this content

Funderar ni som bostadsrättsförening på att investera i en solcellsanläggning? Det tycker vi på Infometric är en bra idé. Men riktigt smart blir det bara om ni också har Infometrics populära tjänst Gemensam el. Delta på vårt webbinarium den 14 oktober så berättar vi varför. Många har redan anmält sig och nu ger vi flera chansen att också vara med.

Med Gemensam el kan den egenproducerade solelen användas av de boende i föreningen, i lägenheterna. Utan Gemensam el kan solelen bara nyttjas till föreningens fastighetssel – till hissar, belysning i trapphus, tvättstugor och så vidare. Sannolikt kommer därför den nya solcellsanläggningen då producera ett överskott av el. El som måste säljas tillbaka till elleverantören till ett lågt pris. För att sedan köpas tillbaka av föreningen till ett betydligt högre pris.

Med Gemensam el ersätts alla privata elabonnemang i föreningen med ett gemensamt abonnemang som föreningen står för. Alla delar på fastighetens elabonnamang och faktureras för sin faktiska förbrukning. Bara då blir det tekniskt möjligt för de boende i föreningen att också dra nytta av den egenproducerade solelen. Föreningen slipper sälja den el som den egna anläggningen producerat

Med Gemensam El kan ni halvera återbetalningstiden för en solcellsanläggning.
Därför hör Gemensam El och solel ihop i en bostadsrättsförening.

Delta i vårt digitala frukostseminarium så berättar vi det hänger ihop.
Seminariet är ett samarbete mellan Infometric och Everenergy, en av våra partners inom solel.

Webbinariet arrangeras den 14 oktober kl 9. Det är en timme långt, inklusive frågestund i slutet.

Anmäl er här