Stort intresse för individuell mätning av varmvatten

Intresset för individuell mätning och debitering av varmvatten (IMD) ökar just nu väldigt kraftigt hos bostadsrättsföreningar, samfälligheter, privata fastighetsägare och bostadsbolag. Bakom den stora efterfrågan står höjda fjärrvärmepriser och ökade fasta kostnader för el.

Att boende får betala för sin faktiska varmvattenförbrukning är en rättvisefaktor som uppskattas av de flesta. Ingen vill ju betala för att grannen slösar med varmvatten. Dessutom brukar förbrukningen av varmvatten minska med upp mot 30 procent när individuell mätning och debitering införs. Det är bra både för miljön och den egna plånboken.

Med IMD Vatten kan de boende följa sin förbrukning och sina besparingar genom Infometrics webbportal Panorama eller i en app. Den visualiseringen leder till en ökad medvetenhet om den egna vattenförbrukningen och resulterar i allmänhet i en lägre förbrukning.

Med kraftigt stigande kostnader för fjärrvärme blir det alltså alltmer lönsamt med IMD Vatten. Med tanke på att elpriserna, särskilt de fasta avgifterna, också stigit rejält över tid så ökar kostnaderna även för de fastighetsägare som själva värmer upp sitt varmvatten.

IMD Vatten är en mycket kostnadseffektiv energieffektivisering. Den är också avdragsgill för bostadsrättsföreningar som momsregistrerar sig. Det räcker här med en begränsad registrering som bara omfattar energieffektiviseringen.

IMD Vatten är idag en lagstadgad energiåtgärd vid nybyggnation och stamrenoveringar. För befintliga fastigheter finns ännu inget krav på IMD vatten, men däremot finns alltså mycket att vinna på att installera det, vilket allt fler fastighetsägare upptäcker.

Se vår nya film på en minut om fördelarna med IMD Vatten

Snabbfakta