Bayer optimerar underhållet med Infor EAM och digitala tvillingar

Report this content

Ny pilotinstallation främjar innovation, minimerar kostnader och maximerar nytta

MÜNCHEN, 8 december, 2020 - Infor presenterar idag att Bayers läkemedels- och life science-del kommer att införa Infor EAM (Enterprise Asset Management eller Underhållsystem) med start i sin produktionsanläggning i Bitterfeld i Tyskland. Bayer avser att införa utökad förebyggande anläggnings-, förråds- samt underhållsverksamhet för att främja innovation, minimera kostnader och maximera nytta. Lösningen kommer att installeras som en multitenant molnmiljö, vilket gör att Bayer enklare kan integrera underleverantörernas processer. Molnmiljön bidrar också till att eliminera tidskrävande underhålls- och uppgraderingsprocesser för Bayers IT-avdelning.

Bayer Consumer Health och Bayer Pharmaceuticals producerar receptfria läkemedel för 55 länder i deras anläggning i Bitterfeld. Bland de mer kända varumärkena återfinns aspirin® i alla doseringsformer och Xarelto®. Produktionsprocesserna följer GMP-riktlinjerna. Att tillverkningsprocessen alltid rullar har högsta prioritet.

- Marknadstakten ökar markant inom alla sektorer och det kommer naturligen att öka kraven på effektiv produktion och tillhörande IT-infrastruktur i varje företag, säger Johan Made, chef Norra, Västra och Östra Europa på Infor. Genom att använda Infor EAM önskar Bayer Bitterfeld att kunna dra nytta av ökad transparens, kontroll och förbättrat beslutsfattande i produktionen. Som ett resultat är företaget väl rustat för att förbättra prestanda och effektivitet på sina produktionsenheter.

Flera skäl fanns till att implementera ett nytt underhållssystem (EAM). För det första ville Bayer öka tillgängligheten för produktionsanläggningar och maskiner och minska service- och åtgärdstiderna. För det andra kommer en uppdaterad EAM-lösning att göra det möjligt att förutsäga underhållet bättre och bidra till att sänka kostnaderna.

Infors EAM-lösning kommer att integreras med Bayers befintliga affärssystem, så att medarbetarna ska kunna hantera livscykeln för all tillverkningsutrustning. Skulle något avvika från normal drift, kommer systemet att flagga i realtid för förebyggande underhåll, vilket undviker haverier och minskar kostnaderna på ett hållbart sätt. Felaktiga komponenter kan snabbt identifieras genom att skapa digitala tvillingar i 3D. Efter att ha beställt nödvändiga reservdelar erhålls en exakt digital hjälpprocess för demontering av defekta delar och installation av nya. Underleverantörer kommer också att anslutas till den digitala processen via en mobil lösning för inspelning, dokumentation och avskrivning av underhålls-, reparations-, rengörings- eller inspektionsaktiviteter.

Genom att använda Infors EAM-lösning förväntar sig Bayer att ha ett innovativt verktyg för att förbättra prestanda i produktionen och därmed framgångsrikt bemästra nya utmaningar.

Mer information:

Michael Jäderholm, Andréasson Public Relations

070-725 2552 | michael.jaderholm@anpr.se

Richard Moore, Infor

+44 (0)7976 111 243 | richard.moore@infor.com

Om Bayer Bitterfeld GmbH

Bayer Bitterfeld GmbH är ett framgångsrikt företag för produktion av läkemedel.

Mer information: www.bayer.com/de/de/bitterfeld-startseite

Om InforInfor är en ledande leverantör av sofistikerade, branschspecifika affärsprogram för molnet. Infor har över 67 000 kunder i fler än 175 länder och utformar programvara som levererar större värde, mindre risk och fler hållbara driftsfördelar. Vi ger våra 17 000 medarbetare möjlighet att utnyttja sin djupa branschexpertis och använda datadrivna insikter för att skapa, förstå och snabbt anpassa sig för att lösa nya affärs- och branschutmaningar. Infor har åtagit sig att förse kunderna med moderna verktyg som kan förändra deras verksamhet och påskynda deras egen innovation. Mer information: www.infor.se

Citat

Marknadstakten ökar markant inom alla sektorer och det kommer naturligen att öka kraven på effektiv produktion och tillhörande IT-infrastruktur i varje företag. Genom att använda Infor EAM önskar Bayer Bitterfeld att kunna dra nytta av ökad transparens, kontroll och förbättrat beslutsfattande i produktionen. Som ett resultat är företaget väl rustat för att förbättra prestanda och effektivitet på sina produktionsenheter.
Johan Made, chef Norra, Västra och Östra Europa på Infor