INFOR FRAMTIDSSÄKRAR AFFÄRERNA HOS ÅBRO BRYGGERI

Åbro Bryggeri satsar på tillväxt i molnet med Infor CloudSuite Food & Beverage

Infor, affärssystembranschens molnföretag, meddelar att Åbro Bryggeri, Sveriges äldsta familjeägda bryggeri, efter en upphandlingsprocess där tre leverantörer deltog har valt Infor CloudSuite Food & Beverage som ett led i transformationen från Åbro Bryggeris nuvarande affärsysystem till en modern branschanpassad molnlösning och att nå sina ambitiösa tillväxtmål.

- Vårt nuvarande affärssystem har vi utvecklat själva under lång tid och vi såg att kompetensen för att underhålla lösningen riskerade att försvinna och att driftskostnaderna skulle öka, säger Björn Ainemo, CFO på Åbro Bryggeri. Så vi började leta efter en ny passande standardlösning på marknaden som vi kunde växa med och Infor stod ut genom att lösningen var konfigurerad för vår bransch och passade för många av de uppgifter vi ville lösa. Med Infor får vi också fler B2B-funktioner vi inte har idag i en helhetslösning istället för fristående digitala öar.

Infor var en av tre leverantörer som Åbro Bryggeri utvärderade. Men pandemin gjorde att utvärderingen tog ett år av distansmöten, som till slut landade i Infor CloudSuite Food & Beverage. Implementeringen pågår nu tillsammans med konsultbolaget M3CS.

- Genom hela processen har vi haft bra kontakt med både Infors och M3CS säljorganisation och känt förtroende för båda parter, säger Håkan Larsson, Supply Chain Manager på Åbro Bryggeri. Inte minst har vi lagt vikt vid att de vi jobbar med finns i vårt närområde då det är många workshops under hand som implementationen pågår.

Åbro Bryggeri är Sveriges äldsta familjeägda bryggeri med anor från 1856 och sedan 1898 i nuvarande familjs ägo. Ölbryggning var starten men sortimentet har utvecklats kraftigt genom åren. Idag omfattar Åbro Bryggeri en koncern med flera olika varumärken och aktivitet på många marknader också utanför Sverige.

- Vi får nu ett system anpassat för framtiden, som till exempel vår e-handel där kunderna kommer kunna lägga order direkt i systemet, vilket man inte kan i vår nuvarande lösning säger Anne Lageson, IT Manager på Åbro Bryggeri. Då Infors lösning körs i molnet förenklar det för IT-sidan där vi slipper ha hårdvara på plats. Uppdateringar sker löpande och programmet utvecklas, så även för vår bransch ser vi molnet som framtiden för att förenkla vardagen.

- Digitalisering är avgörande när företag konkurrerar på konkurrensutsatta marknader, såsom livsmedelindustrin gör, säger Malte Ekedahl, Infors nordiska chef. Konkurrensen blir tuffare för varje dag och vår branschspecifika molnlösning för livsmedelsbranschen hjälper kunderna att ta smarta beslut som stärker deras konkurrenskraft.

Mer information:

Michael Jäderholm | Andréasson Public Relations | 070-725 2552 | michael.jaderholm@anpr.se

Richard Moore | Infor | +44 (0)7976 111 243 | richard.moore@infor.com

Copyright ©2022 Infor. All rights reserved. The word and design marks set forth herein are trademarks and/or registered trademarks of Infor and/or related affiliates and subsidiaries. All other trademarks listed herein are the property of their respective owners. www.infor.com

Om Åbro Bryggeri

Åbro Bryggeri är Sveriges äldsta familjebryggeri och även ett av Europas modernaste. Sedan 1856 har vi bryggt öl med vatten från vår egen källa som ligger i direkt anslutning till bryggeriet i småländska Vimmerby. Vi brygger ett flertal ölsorter såsom Bryggmästarens, Åbro Original, EY’BRO, Småland, Fem komma tvåan, BRON och Arton56 med flera. Förutom öl producerar vi även cider, läsk och vatten som vi säljer och levererar till restauranger, systembolag och dagligvaruhandel över hela Sverige. Mer information: www.abro.se

Om Infor

Infor är en global ledare av branschspecifika programvaror för molnet. Vi utvecklar kompletta lösningar för våra fokusbranscher, inklusive industriell tillverkning, distribution, hälsovård, mat och dryck, fordon, flyg och försvar samt högteknologi. Infors affärskritiska företagstillämpningar och tjänster är utvecklade för att leverera hållbara driftsfördelar med säkerhet och snabbare driftsättning. Vi är helt inriktade på att leverera framgångsrika affärsresultat för kunder, och vi förnyar oss ständigt för att snabbt lösa nya affärs- och branschutmaningar. Över 60 000 organisationer i mer än 179 länder litar på Infors 17 500 anställda och deras djupa branschexpertis för att hjälpa till att övervinna marknadsstörningar och uppnå sina affärsmål. Som en del av Koch-koncernen ger vår finansiella styrka, ägarstruktur och långsiktiga syn oss möjlighet att främja varaktiga, ömsesidigt fördelaktiga relationer med våra kunder, anställda och partners. Mer information: www.infor.se

Citat

Vårt nuvarande affärssystem har vi utvecklat själva under lång tid och vi såg att kompetensen för att underhålla lösningen riskerade att försvinna och att driftskostnaderna skulle öka. Så vi började leta efter en ny passande standardlösning på marknaden som vi kunde växa med och Infor stod ut genom att lösningen var konfigurerad för vår bransch och passade för många av de uppgifter vi ville lösa. Med Infor får vi också fler B2B-funktioner vi inte har idag i en helhetslösning istället för fristående digitala öar.
Björn Ainemo, CFO på Åbro Bryggeri
Genom hela processen har vi haft bra kontakt med både Infors och M3CS säljorganisation och känt förtroende för båda parter. Inte minst har vi lagt vikt vid att de vi jobbar med finns i vårt närområde då det är många workshops under hand som implementationen pågår.
Håkan Larsson, Supply Chain Manager på Åbro Bryggeri
Vi får nu ett system anpassat för framtiden, som till exempel vår e-handel där kunderna kommer kunna lägga order direkt i systemet, vilket man inte kan i vår nuvarande lösning. Då Infors lösning körs i molnet förenklar det för IT-sidan där vi slipper ha hårdvara på plats. Uppdateringar sker löpande och programmet utvecklas, så även för vår bransch ser vi molnet som framtiden för att förenkla vardagen.
Anne Lageson, IT Manager på Åbro Bryggeri
Digitalisering är avgörande när företag konkurrerar på konkurrensutsatta marknader, såsom livsmedelindustrin gör. Konkurrensen blir tuffare för varje dag och vår branschspecifika molnlösning för livsmedelsbranschen hjälper kunderna att ta smarta beslut som stärker deras konkurrenskraft.
Malte Ekedahl, Infors nordiska chef