Infor spår tre tekniktrender för 2021

Multitenanta moln, AI och logistikflöden kommer vara i fokus 2021 spår Infor

Multitenanta moln, AI och logistikkedjan kommer vara i fokus 2021 spår Infor. Orsakerna är flera - stora evenemang som US Open, Wimbledon och OS i Tokyo har valt molnet som bakomliggande teknisk lösning. Arbetsmarknaden kommer fortsatt att vara svårbedömd nästa år och AI utgör då ett stöd i rekryteringar samt att pandemin påskyndar digitaliseringen av logistikkedjorna i organisationer.

Infors tre tekniktrender för 2021 och varför de förutspås få ett stort genombrott under året:

Molntekniken stärker upplevelsen av stora händelser

Tennisturneringen US Open använde molnet och AI med framgång i år för att stärka den virtuella upplevelsen för alla tittare som inte kunde delta i det fysiska evenemanget. Under 2021 kommer vi att få se en fler fysiska evenemang som utnyttjar molntekniken för att ge tittarna skräddarsydda upplevelser. Inte minst handlar det om sommar-OS i Tokyo och Wimbledontennisen, där potentialen är enorm för att använda molnteknologi till att stärka deltagarupplevelsen – som publikanalyser i realtid för att optimera höjdpunkter och för optimal annonsering, strömmande sändningar utan fördröjning och modererad publikinteraktion - allt via robusta molnplattformar.

Den multitenanta molnarkitekturen innebär att företagens IT-system automatiskt hålls uppdaterade med den mest avancerade tekniken, utan att behöva förlita sig på manuella uppdateringar eller behov av att byta hårdvara. De kan förbli smidiga och innovativa, samtidigt som de minskar sina klimatavtryck och hjälper dem att nå sina hållbarhetsmål.

AI kommer att förändra rekryteringsprocesser och sjukvården

På den oförutsägbara arbetsmarknaden 2021 kommer det att vara viktigt för organisationer att utnyttja AI för att säkerställa att de hittar rätt kandidat för jobbet. AI gör det möjligt för HR-avdelningar att bli mer proaktiva i sin rekrytering och kan hjälpa dem att avgöra hur väl en kandidat passar in i företagskulturen genom att använda kvalificerade data. Mjukvara såsom smart screening av Cv:n, chatbots som intervjuar kandidater i realtid och digitaliserade intervjuer som hjälper till att bedöma kandidater för en viss tjänst, är hjälpmedel som kommer bli vardag hos fler HR-avdelningar. AI har också potentialen att skapa mer mångsidiga och inkluderande arbetsplatser, genom att mänskliga fördomar kan reduceras och istället addera objektivitet i rekryteringsbesluten via de identifierade unika egenskaperna hos kandidater.

AI inom hälso- och sjukvården kommer snabbt att inkluderas inom många vårdområden. Genom att tillämpa maskininlärning på globala datamängder i realtid kan vårdpersonal spåra kontakten mellan personal och infekterade patienter mer exakt, möjliggöra korrekta diagnoser, använda prediktiv analys för att spåra personlig skyddsutrustning (PPE), optimera personalstyrkan och utveckla mer effektiva och varaktiga vaccinationer.

Logistikkedjan digitaliseras snabbare

Som ett direkt resultat av COVID-19 kommer vi att se ett ökat antal digitala logistikkedjor under 2021. Den digitala transformationen av dessa har hittills fokuserat på effektivitet och kostnader. Nu kommer fokus istället att vara smidighet och flexibilitet där den digitala logistikkedjan omfattar flera företag och möjliggör bättre helhetssyn, bättre förutsägbar analys och bättre och smartare automatisering. Flexiblare logistikkedjor kan då skapas baserat på efterfrågan och företagens ekosystempartner kan användas mer effektivt. De digitala verktygen omfattar så vitt skilda delar som artificiell intelligens, förstärkt verklighet och robotiserad processautomation för att åstadkomma effektivare leveranser.

AI kommer att vara avgörande för matchningen mellan efterfrågan och utbud i realtid. När de ofattbara störningarna i logistikkedjorna uppstod under 2020, stod det klart att en matchning mellan prognoser för efterfrågan och verkligt utbud i realtid, inte längre var uppgifter som kunde ligga på enskilda individer att lösa. Det är orimligt att förvänta sig att veta när en viss logistikkedja på en marknad plötsligt kommer stängas och ett annan kommer att öppnas, eller hålla koll på ständigt skiftande material och kostnader. Inte minst mot bakgrund av snabbt förändrade begränsningar i transporter och resande från regeringar. Under 2021 kommer vi därför att få se logistikansvariga att öka takten i införandet av AI för att stärka medarbetarnas förståelse och ge dem underlag för bättre beslut kring förändrade marknadsförhållanden i realtid.

Mer information:

Michael Jäderholm | Andréasson Public Relations | 070-725 2552 | michael.jaderholm@anpr.se

Richard Moore | Infor | +44 (0)7976 111 243 | richard.moore@infor.com

Om Infor

Infor är en ledande leverantör av sofistikerade, branschspecifika affärsprogram för molnet. Infor har över 67 000 kunder i fler än 175 länder och utformar programvara som levererar större värde, mindre risk och fler hållbara driftsfördelar. Vi ger våra 17 000 medarbetare möjlighet att utnyttja sin djupa branschexpertis och använda datadrivna insikter för att skapa, förstå och snabbt anpassa sig för att lösa nya affärs- och branschutmaningar. Infor har åtagit sig att förse kunderna med moderna verktyg som kan förändra deras verksamhet och påskynda deras egen innovation. Mer information: www.infor.se