Inform Cross Media House i storförvärv – ökar utbudet och dubblar omsättningen

Report this content

Göteborgsföretaget Inform Cross Media House köper nu anrika tryckeriet Litorapid Media och bildar därmed koncernen Inform Cross Media Group. Förvärvet innebär en fördubbling i omsättning för Inform, och nära nog detsamma i personalstyrka då man går från 16 till 30 medarbetare. I samband med affären genomförs också en organisationsförändring för att ytterligare stärka försäljningsavdelningen som växer med två nya tjänster.

Inform Cross Media House grundades 1978 och har under åren utvecklats från ett renodlat tryckeri till att idag erbjuda inte bara mer avancerade trycksaker – utan även tjänster inom ännu fler kanaler såsom film, foto, ljud och webb. Förvärvet av Litorapid Media är Informs största affär till dags dato och gör företaget mer konkurrenskraftigt än någonsin inom trycksaksproduktion.
– Vi har länge haft behov av en stor tryckpress. Framförallt för våra mer omfattande uppdrag för kunder som Royal Canin och Västtrafik. Så när möjligheten att förvärva Litorapid Media uppstod, ett företag med just denna utrustning och kapacitet, stämde plötsligt allt. Sammanslagningen innebär att vi nu har Göteborgsregionens bredaste utbud av högkvalitativa kommunikationstjänster, kombinerat med storskalig tryckkapacitet, säger ägarna Anders Lundin och Mikael Ericsson.

Efterfrågan på kompletta lösningar för marknadsföring via flera kompletterande kanaler håller på att förändra landskapet i den grafiska branschen. Med anledning av detta har Inform Cross Media House under de senaste fem åren lagt ned stora resurser på att utveckla ett bredare affärskoncept – och kan idag erbjuda integrerade kampanjer med en optimal mix av trycksaker, displaymaterial, storformatsprodukter, webb och film. Företagets förvärv av ett bolag med mer omfattande tryckkapacitet är en naturlig fortsättning på denna helhetsstrategi.

Litorapid Media har genom åren också varit en expansiv aktör som förvärvat bland annat Länstryckeriet, Tryckeri Framåt och Grafiska Gruppen. När Inform Cross Media House nu går in som ägare öppnas marknaden ytterligare genom flera synergieffekter, inte minst på grund av den växande säljorganisationen. För Informs kunder innebär expansionen fortsatt högkvalitativ tryckproduktion men med högre hastighet och ännu mer konkurrenskraftiga priser. Litorapid Medias kunder, å sin sida, får en helt ny palett av produkter och tjänster att välja bland.
– Detta innebär ett nytt spännande kapitel i bolagets historia. Nu ser vi fram emot att börja arbeta med våra duktiga nya kollegor och fortsätta växa med ytterligare trevliga kunder. Hösten ser mycket lovande ut, säger Anders Lundin, VD på Inform Cross Media House.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Lundin, VD
Inform Cross Media House
Mail: anders@inform-cmh.se
Telefon: 0705 - 151581
Web: www.inform-cmh.se

Inform Cross Media House AB startade 1978, då som ett renodlat tryckeri med främst reklambyråer som kunder. Idag är företaget en fullskalig reklam-/mediaproducent med 30 anställda och en omsättning på 55 miljoner SEK. 2013 utsågs man till Gasellföretag i västregionen av tidningen Dagens Industri – och 2015 fortsatte expansionen med förvärvet av Litorapid Media. Ett köp som lade grunden för nybildade koncernen Inform Cross Media Group. Företaget är beläget i Hisings-Backa strax utanför Göteborg och drivs av ägarna Anders Lundin och Mikael Ericsson. Mer information på www.inform-cmh.se

Taggar:

Detta innebär ett nytt spännande kapitel i bolagets historia.
Anders Lundin, VD
Sammanslagningen innebär att vi nu har Göteborgsregionens bredaste utbud av högkvalitativa kommunikationstjänster, kombinerat med storskalig tryckkapacitet.
Mikael Ericsson, delägare