SMHI tecknar nytt ramavtal med Information Highway

Internetkonsulten Information Highway är en av sex utvalda leverantörer när SMHI tecknar ett treårigt ramavtal för it-tjänster. Därmed förlänger man samarbetet med Information Highway. Avtalets totala värde är 30 miljoner kronor. Vi har valt Information Highway som leverantör för att SMHI därigenom får tillgång till bredast möjliga kompetens samt djupa tekniska kunskaper inom viktiga områden för SMHI, säger Hans Wibeck, teknisk controller på SMHI. SMHI har, likt Telia, valt att kraftigt dra ned antalet leverantörer på it-området. De som valts ut har haft den profil som bedömdes ge störst mervärde till SMHI Med hänsyn till samtliga relevanta utvärderingskriterier. Förlängt samarbete SMHI och Information Highway har ett treårigt samarbete bakom sig med ett flertal olika projekt. Ett exempel är Airviro-projektet, där man bland annat utvecklat en webblösning till ett system för att mäta luftföroreningar. Detta har även skräddarsytts och sålts vidare till miljödepartementen i både England och Thailand. Ett annat exempel är en tjänst för positionskänslig väderinformation direkt till mobiltelefon. Sundbyberg den 21 december 1999 Information Highway AB (publ) För ytterligare information: Mats Sandström, kundansvarig, Information Highway, tel 0706-24 48 49 Hans Wibeck, teknisk controller, tel. 011-495 82 36 Ulf Karnell, informationschef Information Highway, tel 070-514 17 39 Information Highway hjälper företag att ta till vara affärsmöjligheterna i den nya nätverksekonomin. Vi stärker våra kunders konkurrenskraft och gör dem framgångsrika på den digitala arenan genom att leverera internetbaserade lösningar präglade av affärskunskap, kreativitet och teknisk spjutspetskompetens. Information Highway grundades 1994 och idag arbetar c:a 450 personer inom affärsområdena Business, Interactive- och Technology Consulting på nio orter i Sverige samt i Norge, Danmark, Finland och England. Aktien är noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. Koncernchef är Göran Wågström. Information Highway har en kundbas på ca 200 företag och levererar lösningar åt ABB, Ericsson, Telia, ATG, Fondex, SAS, Stadium, SMHI och Locus Medicus. [Mer information på http://www.infohwy.se] ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/21/19991221BIT00900/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/12/21/19991221BIT00900/bit0003.doc