10 miljoner svenskar år 2020

Sveriges befolkning ökar med 8 procent under år 2012. Anledningen är främst en ökning i antalet födslar och en ökad inflyttning till Sverige. Fortsätter utvecklingen i samma takt som de senaste åren kommer Sveriges befolkning att spräcka 10-miljonersgränsen år 2020, visar en ny befolkningsprognos från informationsföretaget InfoTorg.

Med ett par dagar kvar av året kan även prognoser för år 2012 göras. Prognosen visar bland annat att 104 400 personer kommer flytta till Sverige i år samtidigt som 114 900 barn föds.

Prognostiserad befolkningsstatistik för 2012*:

• Befolkningsökningen år 2012 beräknas bli 72 000 personer.
  • Under 2012 föds 114 900 barn, nästan 2 % fler än under 2011.
  • Antalet avlidna beräknas bli 93 500 personer, drygt 2 % fler än 2011.
  • Det föds 21 400 fler personer än det dör, d.v.s. Sverige har ett födelseöverskott.
  • Invandringen ökar med 7 % medan utvandringen från Sverige ökar med 2 %.
  • Överskottet mellan in- och utvandring ökar med 13 % jämfört med 2011.
  • 1 360 000 personer beräknas flytta under 2012, vilket är 1,5 % fler än 2011. Främsta ökningen sker under sista halvåret men trenden är ihållande.

Källa: InfoTorg och SPAR.

*Statistiken är baserad på uppgifter från Statens person- och adressregister (SPAR) som informationsföretaget InfoTorg tagit fram.

Mer om befolkningsstatistiken finns på: http://www3.infotorg.se/Documents/nyhetsmaterial/Befolkning_2007-2012_for_publ.pdf

För mer information:

Pernilla Brouzell, vice VD, InfoTorg, 070-811 71 04

Om InfoTorg

InfoTorg är Sveriges ledande leverantör av besluts- och affärsinformation. Företag, förvaltningar och myndigheter får sekundsnabbt tillgång till fakta om alla personer, företag, fordon, fastigheter, omvärldsbevakning och juridiska händelser i Sverige. InfoTorg erbjuder upplysningar direkt från officiella källor och förser sina kunder med marknadens vassaste beslutsunderlag. InfoTorg AB ingår i Bisnode-koncernen, ägt sedan 2005 till 70 procent av Ratos och till 30 procent av Bonnier AB. Läs mer om InfoTorg på www.infotorg.se.