Antalet nya företag i Sverige minskar

- 26 % färre nyregistrerade företag under sista kvartalet 2008

Se hur ditt län och din kommun ligger till på http://www3.infotorg.se/Documents/nyhetsmaterial/nyreg_f_publ.pdf
Stockholm 2009-02-03: Enligt informations- och upplysningsföretaget InfoTorg sjönk antalet nyregistreringar* av företag kraftigt under det sista kvartalet 2008 i relation till de tidigare kvartalen under året. Jämfört med året innan var minskningen 26% sista kvartalet, vilket är en så kraftig minskning att den påverkade den totala mängden nyregistrerade företag för helåret till en negativ siffra.

Jämfört med 2007 så har nyregistreringen minskat med 9 procent under 2008 till 92 418 stycken. Det framgår när InfoTorg studerar perioden 1 januari, 2007 till 31 december, 2007 med samma period 2008. Totalt sett betyder det 9 000 färre företagsregistreringar 2008 än året innan.

− Fram till och med 31 augusti, då vi gjorde vår senaste mätning, ökade nyföretagandet i Sverige. De nya siffrorna visar att känslan av lågkonjunktur har fått full kraft under sista kvartalet, säger Patrik Attemark, VD på InfoTorg.

Informationen från InfoTorg visar också att nyregistreringen av företag procentuellt sett är klart överrespresenterad **i Västernorrland och i Blekinge jämfört med övriga Sveriges län. Längst ner på listan hamnar Hallands län.

Kv 1-07 kv 2-07 kv 3-07 kv 4-07 helår 2007
Registrerade företag 2007 27 070 24 628 22 418 27 430 101 546

Kv 1-08 kv 2-08 kv 3-08 kv 4-08 helår 2008
Registrerade företag 2008 28 159 24 983 18 924 20 352 92 418
Skillnad mot 2007 + 4% + 1% - 16% - 26% - 9%

Statistik för alla län och dess kommuner, inklusive siffror, finns på http://www3.infotorg.se/Documents/nyhetsmaterial/nyreg_f_publ.pdf

*Avser nyregistreringar av alla typer av bolagsformer, inklusive föreningar och enskilda näringsidkare, hos Bolagsverket eller Statistiska Centralbyrån. Ingen hänsyn tagen till huruvida bolagen hunnit bli aktiva eller inte.
** I vissa län, däribland Västernorrland och Blekinge är antalet registrerade lagerbolag större än i andra län, vilket påverkar statistiken. Lagerbolag är företag som bildas enbart för att säljas vidare till en ny ägare. För mer information kring statistiken, se länken ovan eller kontakta Ulrika Engdahl på InfoTorg.

För mer information, vänligen kontakta:
Patrik Attemark
VD, InfoTorg
Tfn 08-738 50 82
patrik.attemark@infotorg.se

För statistiska frågor, vänligen kontakta:
Ulrika Engdahl
Marknad, InfoTorg