Antalet nya företag i Sverige ökar trots vikande konjunktur

− Västernorrland bättre än storstadslänen på att registrera nya företag

Se hur ditt län och din kommun ligger till här http://www3.infotorg.se/static/nyregistrerade/index.htm

Stockholm 2008-10-06: Enligt informations- och upplysningsföretaget InfoTorg har antalet nyregistreringar av företag inte sjunkit trots den vikande konjunkturen. Det framgår när InfoTorg jämför perioden 1 januari 2007 till 31 augusti 2007 med samma period 2008. Sedan 2007 har antalet företag i hela Sverige under perioden ökat med 500 företag till 65 771 stycken. Informationen från InfoTorg visar också att nyregistreringen av företag procentuellt sett är klart överrespresenterad i Västernorrland och Dalarna jämfört med övriga Sveriges län.

Västernorrlands län och Dalarnas län bidrar med de största ökningarna procentuellt sett under den senaste perioden. I Västernorrland ökade registreringarna med cirka 30 procent, till 1 819 företag, och i Dalarna med cirka 28 procent, till 1 889 företag.

Stockholm och Gotland i topp för nyregistreringar per invånare
Tittar man däremot på förändringen per capita ser det annorlunda ut. En genomlysning av InfoTorgs statistik visar att de tre län som står emot den vikande konjunkturen bäst, när det gäller förändringen i registreringar per invånare, är:

1. Stockholms län
2. Gotlands län
3. Västernorrlands län

- Stockholms topplacering är förstås inte oväntad då det finns bra affärsklimat generellt sett där, däremot är det intressant att se att Gotland och Västernorrland, trots begränsad befolkningsmängd och ett mindre optimalt läge geografiskt sett ligger så långt framme, säger Patrik Attemark, vd på InfoTorg.

De län där det registreras minst antal företag per invånare är:

1. Västmanland
2. Norrbotten
3. Östergötland och Jönköping

Statistik för alla län och dess kommuner, inklusive siffror, finns på www.infotorg.se

För mer information, vänligen kontakta:
Patrik Attemark
VD, InfoTorg