Babyboom i finanskrisens spår

Stockholm, 2009-10-22 – Söker svenskarna trygghet hos varandra när finanskrisens klor håller Sverige i ett fast grepp? Nya siffror från informations- och upplysningsföretaget InfoTorg tyder på det.

InfoTorgs siffror visar att den negativa trend på födslar vi såg i början av året, bröts i juni och har efter det fortsatt uppåt, med en topp i augusti då 10 824 barn föddes. Detta ska jämföras med 9 752 samma månad 2008, en ökning med hela 10 procent. - Oron över finanskrisen var som störst under oktober och november 2008, säger Pernilla Brouzell, marknadschef på InfoTorg. Siffrorna, 9 månader senare, indikerar att svenskarna under finanskrisens djupaste svacka började värna familjen. Intet ont som inte för något gott med sig. Även utvandringen från Sverige minskade under juli, augusti och september 2009. Detta är en trend som hållit i sig under hela året. Den största avvikelsen syns i juli 2009, då antalet utvandrade minskade med nästan en fjärdedel mot samma månad 2008. Totalt sett utvandrade cirka 2 200 personer, ungefär 19 procent, färre från Sverige under tredje kvartalet 2009, än samma period 2008. Ytterligare ett tecken på att många väljer att stanna i hemmets trygga vrå.